Har du en fin klassiker du vil selge, eller drømmer om å finne en! Ta kontakt med oss. Vi har et stort kontaktnett i USA og Europa og tar gjerne hjem drømmebilen på bestilling. 

Som “lillebror” til 300 SL ble 190 SL en stor suksess med over 25000 solgte eksemplarer!

32 år i samme familie!

Det er ikke ofte vi finner slike klenodier. Denne bilen har vært i samme familie i 32 år og eier har nå bestemt seg for å selge.

Bilen ble importert fra Tyskland 14.9.66 og har vært i Norge siden. Eier har brukt denne jevnlig og har utført løpende vedlikehold og reparasjoner.
Motor ble overhalt hos Otto Kaarud as i 1982, bilen ble slipt helt ned og fikk ny lakk i 1990, Interiør trekt opp i korrekt skinn i 2003, Ny kalesje i 2017.
Siste år er det ellers byttet motorfester, radiator og bensinpumpe. Bilen har nå fått en full profesjonell shine inn- og utvendig. Det følger med en A4 perm med gamle kvitteringer over det som er gjort med bilen helt tilbake til 1972. Sjelden hardtop finnes også til bilen og medfølger selvsagt.

I dag er bilen registrert på B-250. Bilens første registreringsnummer i Norge var C-6379 og den har senere hatt BL 36510.

Priset for det norske markedet!

I samråd med bilens eier har vi kommet fram til at vi priser denne originale 190 SL’en til moderate 890.000,- kroner. For denne prisen er det nær sagt umulig å ta hjem en fra utlandet i tilsvarende tilstand. Vi håper denne blir i Norge og at det finnes entusiaster her som ser potensiale både når det gjelder bilglede og fremtidig investering.

Premiere for 190 SL og 300 SL

Mercedes-Benz 190 SL ble første gang vist for publikum på New York International Moror Sports Show i februar 1954 sammen med storebror 300 SL.  Designet var utført av Karl Wilfert og Walter Häckert i Mercedes-Benz design studio. I motsetning til 300 SL framsto 190 SL som en nett utgave av 300 SL med mange av de samme designtrekkene. Men 190 SL ble en umiddelbar salgssuksess og fra mai 1955 til produksjonen stoppet i februar 1963, ble det produsert  ikke mindre enn 25881 eksemplarer. Bilen som ble framvist i New York var en prototype og det var fremdeles mange ting som skulle bestemmes før den endelige produksjonsmodellen var klar. Men på Geneva Spring Motor Show i 1955 var 190 SL klar for et kjøpesugent publikum.

190 SL ble tilgjengelig som en Roadster, men var i prinsippet en convertible med sine sideruter som kunne sveives ned og full kalesje. Den ble også levert som en Coupe, da med en avtagbar hardtop. Noen ble også levert med begge deler slik som bilen som nå er tilsalgs hos Classic Garage as. 190 SL ble bare levert i sølv metallic fram til slutten av 1956.

190 SL fikk en firesylindret motor med overliggende kamaksel og 2 Solex forgassere. Dette oppsettet ga 105 hestekrefter. Stålkarosseriet ble montert på et innkortet chassis fra personbilen 180. I hele 190SL’s levetid ble det bare foretatt mindre forandringer. I 1956 fikk bilen mer kromdetaljer og i juni samme år fikk den større baklamper fra 220a, 219 og 220 S. I 1959 ble nummerskiltet endret og i oktober samme år fikk Coupeen en ny hardtop.

190 SL på det internasjonale markedet i dag

Da Gullwing og 300SL Roadster-prisene begynte å klatre, og til slutt nådde $1.000.000,- for noen år siden, begynte folk å søke etter det noen så som det nest beste. Det resulterte i enorm prisstigning for 190 SL både på auksjon og privatmarkedet, samt en dobling i verdi i løpet av 2013 og 2014. Plutselig var 190SL en 200.000,- dollars bil, og etterfølgende SL’er, som W113 “Pagoda” , begynte også å stige raskt i verdi. Etter foreløpig å ha nådd toppen i 2014, har 190SL opplevd en liten markedskorreksjon,  selv om prisene forblir relativt sterke. En sjekk av europeiske priser i mars 2019 viser at 190 SL i normalt fin stand har stabilisert seg på 100-150000,- EUR. Utsøkte eksemplarer legges ut for opptil 200.000,- EUR. En av de høyeste summene noen gang betalt for en 190 SL på auksjon er denne sorte som gikk for $257.500,- på RM Sotherby’s auksjon på Monteray i 2018. Men her snakker vi en helt unik bil som er totalrestaurert og nullstilt uten at noen kostnad er spart.

Takknemlige og ydmyke

Noe av det mest spennende med å drive en spesialforretning, som Classic Garage as, er alle de hyggelige møtene med andre veteran entusiaster. At vi stadig oftere blir forespurt om å bistå med kjøp og salg av spesielle biler tar vi som et tegn på at vi har fått en markedsposisjon og blir sett på som både kunnskapsrike og seriøse. Vi er spesielt ydmyke når kunder ber om assistanse med salg av sitt private unike kjøretøy. Det var igjennom en hyggelig samtale vi fikk i oppdrag å selge denne 1961 Mercedes-Benz 190 SL.  Så håper vi at vi kan finne rette kjøper som vil ta vare på denne fine klassikeren videre. Forhåpentligvis klarer vi å finne en slik entusiast her hjemme i Norge.  Det er ikke mange igjen av disse tidlige SL’ene i Norge. I følge eier og Mercedes Benz klubben snakker vi om bare 10-12 kjente eksemplarer.

Er du interessert i denne 190 SL’en eller har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss.  Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig.  Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere utstilt.

Classic Garage as
Slettaveien 17, 1555 Son
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@sonbb.no