Det finnes et utall spennende kommende klassikere som fremdeles går under “radaren”, og kan kjøpes for en billig penge nå!

I denne miniartikkelen ser vi litt på “kommende” klassikere som det kan være verdt å kjøpe akkurat nå. Listen er lang, men her er noen av Classic Garage favorittene. Selvfølgelig våre egne subjektive meninger, som mange sikkert vil være uenige i og det finnes sikkert mange flere enn de vi tar for oss i denne artikkelen.

Blant våre absolutte favoritter finner du BMW Z3 og Porsche 924.  Attraktive karosseriformer, produsert som entusiastbiler allerede fra starten og fremdeles overkommelig priset.  Et fint eksemplar er fremdeles mulig å finne i prisklassen 50-100.000,- kroner hvis du leter litt.  Med astronomiske priser på Porsche 911, er modellene med frontmotor 924, 944 og 928 fremdeles rimelige alternativer inn i Porsche-verdenen. Men bruk pengene på et godt eksemplar, det er nok av nedkjørte eksemplarer der ute.

“Nye” Mini Cooper som ble introdusert etter BMW’s overtagelse i 2000 er en annen kommende favoritt. Morsomme biler å kjøre, med gode egenskaper og kraft. Den opprinnelige mini’en er allerede et ikon. “Nye” Mini kommer kanskje etter. Får du tak i en “S” eller John Works vil de være de mest attraktive. Fremdeles mulig å finne et godt eksemplar i den lavere prisklassen under 100.000,- kroner.

Peugeot 406 Coupe er en bil som virkelig går under “radaren”! 406 Coupe ble offisielt avduket på Paris Motor Show i 1996. Coupe ble en umiddelbar suksess og vant mange priser inkludert “The Most Beautiful Coupe of the World 1997” !  Tegnet av Pininfarini og solgt i forholdsvis mange eksemplarer også i Norge. Du kan i dag plukke opp en for rundt 30.000,- kroner. Coupe varianter vil alltid være attraktive, 406 Coupe har allerede internasjonale klubber. Ser vi på forgjengerne 404 Coupe og 504 Coupe og prisutviklingen på disse, vil en 406 Coupe i 2020 være rene “røverkjøpet”.

Jeep Grand Cherokee fra 1993 – 2004 er enda en favoritt. Solgte bra i Norge og finnes fremdeles i et stort antall. I dag ser det ut til at alle “seriøse” samlere skal ha en 4×4 i samlingen. Land Rover, tidlige Jeep Cj, Ford Bronco av første generasjon ser ut til å være favorittene og har steget kraftig i pris de siste årene. I den rimeligere prisklassen er Jeep Grand Cherokee en av favorittene og en kommende klassiker. Glem dieselvarianten med manuell girkasse og gå for en med V-8 og automat. Du finner fremdeles et godt eksemplar for rundt 50.000,- kroner.

Opel Calibra fikk en relativt kort levetid mellom 1990 og 1997.  En meget pen og tidstypisk coupe som garantert blir et samlerobjekt. Ble levert med flere motorstørrelser og både med turbo og 4×4. Begynner å bli sjeldne, men går vel fremdeles an å finne for under 100.000,- kroner

Toyota MR 2 Mk 1 ble produsert i perioden 1984 til 1989. En artig liten 2 seter med midtmontert motor. Mye kjøreglede og spennende design. Kan ennå plukkes opp svært billig, men legg pengene i et godt eksemplar. Japanske biler følger nå etter interessemessig og vil være kommende samlerbiler.

Har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss.  Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig.  Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere til salgs.

Classic Garage as
Rønjul Gård, Hauerveien 55, 1540 Vestby
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@cgarage.no

Volvo 480ES ble lansert i 1985 og produksjonen startet i 1986. Volvo 480 ES var Volvo’s første serieproduserte forhjulsdrevne bil.  Designet  var påvirket av den klassiske 1800ES . Frontens utseende var unikt med skjulte frontlykter, som var helt nytt på en Volvo. Produsert mellom 1985-1995, men begynner i dag og bli et sjeldent syn. Plukk opp en mens de ennå er tilgjengelig for en hyggelig penge.

Porsche 928 kommer vi ikke utenom. Kunne kjøpes for under 100.000,- for bare et par år siden, men de tidene er nok forbi. Regnes som den neste Porschen som vil ta av. Finner du en S, S4 eller GT er det bare og handle.

Saab Turbo ble introdusert allerede i 1979. Saab har lenge gått under “radaren”, men finner du en original 99 Turbo eller 900 Turbo er det bare å handle raskt. Ikke mange igjen i hel tilstand og garantert et samlerobjekt.

Mercedes SLK av den første generasjonen ble produsert av Mercedes-Benz, fra 1996 til 2000.  SLK ble introdusert på Torino Motor Show i 1996, og fremsto som en moderne inkarnasjon fra 1950-tallets Mercedes-Benz 190SL, med fire sylindere og med en identisk 94-tommers  akselavstand. Dette blir en fremtidig Mercedes klassiker og fine eksemplarer kan i dag kjøpes for rundt 100.000,- kroner.

Med priser på tidlige Escort og Cortina som har gått igjennom taket, kan det kanskje være verdt å ta en nærmere kikk på Ford Granada.
Første generasjon  ble introdusert i 1972 og ble produsert til 1976 på Fords tyske fabrikk i Köln.  Den opprinnelige versjonen ble erstattet i 1977 av andre generasjon  som ble produsert til 1985.  Finner du en, sjekk nøye for rust og sats på utgaver med V6 motorene.

Mazda MX-5 i første generasjon ble  solgt i over 400 000 eksemplarer fra mai 1989 til 1997. Ble også en populær liten artig 2 seter  i Norge. Fine eksemplarer finnes fremdeles der ute som kan kjøpes for under 100.000,- kroner. Her er mye kjøreglede for en rimelig penge.

Merceds Benz W124 E-Klasse Coupe og Convertible.  Her er neste Mercedes som kommer til å ta av. 124 Coupe kan du fremdeles få for under 100.000,-, Convertible må du nok ut med 150.000,- for å få et fint eksemplar. Framtidige samlerbiler

MG F ble opprinnelig designet av Rover Group i perioden den var eid av British Aerospace,  men kom ut på markedet etter at virksomheten var solgt til BMW. BMW produserte modellen fra 1995 til 2000. Midtmotor, med litt kjedelige kjøreegenskaper. Hadde også kjøleproblemer. Men er artig liten roadster som kan kjøpes for rundt 50.000,- i brukbar stand.

Fiat Coupé ble produsert mellom 1994–2000 og var en coupe  som ble laget i ca 70 000 eksemplarer. Eksteriøret var tegnet av Fiats sjefsdesigner, Chis Bangle mens interiøret ble designet av Pininfarina.  Den kom med 2-liters rekkefirer på 140 hk. Utgaven Fiat Coupé turbo hadde  190 hk (som 16-ventiler) og 220 hk (som 20-ventiler). Den ble solgt i Norge i ikke alt for mange eksemplarer, og er i dag vanskelig å finne i god stand. Men finner du en er dette absolutt en framtidig samlerbil. Du kan gjerne også se etter en Fiat Barchetta som er en morsom liten roadster.

Noen flere biler å se etter:
Audi TT av første generasjon, men sats på Quattro og turbo versjonen. VW Golf II er fremdeles gunstig priset, finner du en GTI har du skutt gullfuglen. BMW 3 serie convertible har det lenge undret oss at prises lavere enn Coupe versjonene. Se etter en med 6 sylindret motor. Mercedes CLK Coupe og convertible kan også være en framtidig klassiker, men se nøye etter rust. Alfa Romeo GTV og Spider er også “sikkerstikk” og kan fremdeles kjøpes i prisklassen 100-150.000,- i brukbar stand.