Magasin beskrivelse

Her har vi fått inn et “sjarmtroll” som vil gjøre seg godt som reklamebil eller salgsbil for et firma. Vi har kontakt med skiltmakeren hos Håndverkslåven i Ås som kan utføre malt design og logo etter eget ønske.

Bilen er restaurert for noen år siden og framstår hel og fin.  Bilen var tidligere en blomsterbil i Halden. Vi har hentet denne ut fra en veteranbilsamling i Østfold hvor den har vært bevart tørt og fint.

Austin Ten er en liten bil som ble produsert av Austin. Den ble lansert 19. april 1932  og var Austins mest solgte bil på 1930-tallet og fortsatte i produksjon, med oppgraderinger, frem til 1947. Den var modellen mellom deres “baby” Austin Seven som ble introdusert i 1922 og deres ulike Austin Twelve som ble introdusert i januar 1931.

Den første endringen kom i august 1934 med radiatoren ble erstattet av en malt i bilens farge og den ble gitt en liten vinkling. Motorkontrollene ble forenklet ved bruk av automatisk tenning og spenningsregulering, samt en “choke”. Sedanen ble gitt navnet Lichfield. I 1935 ble friksjonsdemperne erstattet med hydrauliske demper.

En stor forandring kom i desember 1936 med den nesten strømlinjeformede Cambridge salonen og Conway cabriolet. Sammenlignet med de foregående bilene ble passasjerene og motoren plassert langt lenger fremover, baksetet ligger nå fremfor bakaksel. Det var seks sidevinduer på Sherborne. Fremdeles åpnet de fremre dørene bakover.

Andre endringer inkluderte Girling bremser med automatisk kompensasjon mellom for- og bakbremser, alle fire bremsene kan påføres med hånd eller fot. Trommer var nå 9 tommers diameter. 16-tommers stålhjul erstattet de gamle 18-tommerne. Topphastigheten steg til 60 miles i timen (97 km / t)

En nesten ny bil ble lansert i mai 1939. Bilen ble fullstendig omarbeidet av den argentinske fødte Dick Burzi som hadde sluttet seg til Austin fra Lancia i 1929. Panseret ble hengslet i bakkant og erstattet sideåpningstypen.

Motortoppene var nå aluminium for høy kompresjon og ga 32 bhp ved 4000 rpm. Støtdemperne var nå hydrauliske og av dobbeltvirkende type og bilen fikk 12 volt elektrisk system.

Den siste Austin 10 ble bygget i 1947, og vår Ten Van er av aller siste årgang.

Interessert? Kontakt oss i dag

Classic Garage as
Slettaveien 17, 1555 Son
Dag Oppegaard tlf 90033100 eller epost: dag@sonbb.no