Vi har fått en en meget fin TR6, faktisk en av de aller beste vi har sett på mange år. Denne har hatt en voksen eier og entusiast hvor det ikke er spart på vedlikehold og oppgradering. Bilen er mye påkostet og er i en fantastisk flott stand. Har vært på turer med tidligere eier både til Italia og Nordkapp. Tidligere eier har vært et aktivt medlem av Norsk TR register.

I følge kvitteringer som medfølger bilen er denne påkostet kr 229.000,- siste 5 år og ingen ting har vært spart for å holde denne i topp tilstand.
Bl.a er følgende utført siste 5 år: Overhalt motor komplett på Ski Motorverksted i 2017, bakaksel demontert og skiftet tetninger i 2018, demontert forstilling og skiftet alle foringer, bærearmer, overhalt og justert forgassere, montert elektronisk tenning, demontert og montert nytt dashbord, overhalt alle instrumenter og kalibrert disse, nye vindusheiser og lister i 2015, Montert aluminiums radiator og montert ny komplett clutch med lager i 2016, montert nye Wilco bremser foran i 2017, nytt interiør med Moss stoler og ny kallesje i 2016. I tillegg finnes en rekke kvitteringer på kosmestiske detaljer som nye støtfanger, beslag, brytere,dørhåndtak etc. Ett sett med Mini-Lite kopi felger med nye dekk er også montert seneste år. Bilen er vedlikeholdt og reparert hos Brathen Bil, en ikke ukjent aktør når det gjelder engelske sportsbiler.

Du kan sikkert finne en TR6 noe rimeligere enn dette, men når du leser hva som er gjort med denne og ser tilstanden finner du neppe noen “gunstigere” priset enn dette.

Triumph TR 6 ble produsert i perioden 1969–76 av Triumph Motor Company. Hele 91850 eksemplarer ble bygget i perioden og gjorde TR6 til den mest populære modellen i hele TR historien. Bilen ble levert med Lucas bensininnsprøytning for det europeiske markedet og Zenith-Stromberg forgassere for det amerikanske markedet. Motoren har 6 sylindret motor med herlig drag og lydbilde.

TR6 har en firetrinns manuell girkasse. Overdrive var tilgjengelig som ekstrautstyr. TR6 har videre uavhengige bakfjhærer, femten tommers felger, sportsstoler og avanserte instrumenter. Trommelbremser bak og skivebremser foran gav kraftig bremseeffekt.

Tyske Karmann ble leid inn for design av bilen.  Karmann fikk beskjed om å beholde designet fra TR5 men gi bilen et mer tidsriktig utseende. De greide den umulige oppgaven på 14 måneder, og resultatet var imponerende. Alt var likt bortsett fra fronten og bakenden.

TR6 har klubber for entusiaster over hele verden og deletilgang er meget bra. En enkel  entusiastbil å holde vedlike.

Interessert? Kontakt oss i dag

Classic Garage as
Rønjul Gård, Hauerveien 55, 1540 Vestby
Dag Oppegaard tlf 90033100 eller epost: dag@sonbb.no