Sjelden bil i Norge. Importert til Norge i 2019. Solgt ny i Tyskland, senere eksport til USA og deretter til Sverige før import til Norge.

Hel og fin bil i god teknisk stand. Eldre restaurering så noe kosmetisk “småplukk” finnes. Fin fargekombinasjon med blått eksteriør og beige skinn interiør. Chrysler 383 cid V-8 – 325 hk – automatisk girkasse. Sprek bil for lange turer. Mye dokumentasjon og papirer medfølger bilen.

Står nå utstilt i vår butikk i Myrfaret 3, 1406 Ski.

Historien om Jensen Interceptor:

Jensen Interceptor er en storslått Grand Tourer som ble håndbygget ved Kelvin Way fabrikken i West Bromwich, nær Birmingham i England, av Jensen Motors mellom 1966 og 1976. Interceptor-navnet hadde tidligere blitt brukt av Jensen for Jensen Interceptor laget mellom kl. 1950 og 1957 på Carters Green-fabrikken. Jensen hadde mye brukt glassforsterket plast for fremstilling av karosseripaneler i de foregående to tiårene, men den nye Interceptor fikk et stålkarosseri. Karosseriet ble designet av et eksternt firma, Carrozzeria Touring of Italy. De tidlige karosseriene ble bygget i Italia av Vignale, før Jensen tok produksjonen i eget hus, og gjorde noen mindre karosserimodifikasjoner.

Jensen Motors brukte Chrysler V8-motorer for Interceptor, og startet med 6276 cc (383 c.i.) med valgfri manuell (Mark I, bare 22 bygget) eller TorqueFlite automatiske girkasser som drev bakhjulene gjennom en differensial med begrenset slipp. I 1970 ga 383 c.i. motoren 335 hk SAE. Siden ble motoren ble detunert av Chrysler for bruk med vanlig bensin og kun produserte 250 hk SAE-nett i 1971, valgte Jensen å bruke 440 in3 (7200 cc) Chrysler-motoren for 1971. For 1971 ble to 440 c.i. motorer ble tilbudt. Den ene hadde 4-tønnes forgasser og produserte 305 hk SAE. Den andre, som hadde tre 2-tønnes forgassere og produserte 330 hk SAE-nett, var kun tilgjengelig i 1971. Bare 232 biler ble bygget med 440 «Six Pack», og den utmerkte seg som den kraftigste bilen noensinne laget av Jensen. Chrysler fortsatte å tilby en 440 c.i. motoren frem til 1976 da den kun produserte 255 hk SAE netto. Interceptor kan ha hentet noen stylinger fra Brasinca Uirapuru, med et særegent stort, buet bakvindu som fungerte som en bakluke. Den originale spesifikasjonen inkluderte elektriske vinduer, liggende forseter, et trekantet ratt, radio med doble høyttalere, ryggelys og en elektrisk klokke. Servostyring ble inkludert som standard fra september 1968

Interessert? Kontakt oss i dag

Classic Garage 
Dag Oppegaard tlf 90033100 eller epost: dag@cgarage.no