Her har vi en virkelig Opel sjeldenhet. 1973 Opel Rekord 1900 Sprint. Vi har ikke klart å finne produksjonsantall, men det finnes antagelig bare en D Rekord Sprint til i Norge. Ser ut som begge disse er solgt nye i Førde. Første eier hadde denne fra 1973-1998, deretter har den vært godt kjent i Opel miljøet og hatt flere entusiastiske eiere. Kmstand hos Statens Vegvesen viser at den bare er kjørt ca 50000 km de siste 24 årene fra 1999. Bilen ble hellakkert i 2014 da den var i eie hos Rud Vintage Garage. Siste eier var en sann Opel entusiast og har utført vesentlige tekniske forbedringer som overhaling av bakaksel, byttet samtlige hjullager og overhalt bremsene. En ny original radiator er også montert. Etter at vi overtok den har den fått en ny teknisk gjennomgang og makeover med sort foliert panser og hekk samt et sett med ekstralys som i brosjyren for Rekord Sprint. Den fikk også ny EU kontroll og ble godkjent uten merknader i april 2023. 1900 Sprint er mer sjelden enn Commodore GS/E og i følge tester i tyske og engelske magasiner var det Sprint man skulle ha kjøpt. Lettere og friskere enn en Commodore med sekser, og betydelig bedre driftsøkonomi.
Rekord D ble tilbudt i forskjellige pakker med trim og motor alternativer. Det var en «base» Rekord, en luksusversjon merket som «Rekord L» og en «Rekord Sprint» med mer sportslig trim som inkluderte en matt svart frontgrill og utstyr som inkluderte flere ekstra instrumenter og en turteller. I 1975 ble «Rekord Berlina» introdusert som tilbød et enda mer overdådig nivå av komfort og utstyr. Da produksjonen av Rekord D etter mindre enn fire år nådde en million i 1976, feiret produsenten prestasjonen ved å tilby en spesialutgave «Rekord Millionär» i september 1976. Andre spesialutgaver inkluderte «Rekord Maharadscha», «Rekord». Hit» og «Rekord Sport». Rekord ble solgt i de fleste europeiske markeder og også lenger unna, ikke bare gjennom de lisensbygde versjonene. Mange markeder mottok lokale skattespesialiteter, for eksempel de vinduløse varebilene som tilbys i Østerrike og flere andre markeder. Italia mottok en under-2-liters versjon av dieselmotoren introdusert i desember 1974
Interessert? Kontakt oss i dag
Classic Garage as
Dag Oppegaard tlf 90033100 eller epost: dag@cgarage.no