Denne hadde vært i samme eie i over 20 år og stått stille i nærmere 10 år da vi fant den forrige sommer. Mini 1000 som er oppbygd med bare gromme deler. Vi har gått igjennom denne teknisk,  montere halvbur og hellakkert bilen hos profesjonell oppretter og lakkerer. Vi mente dette fine rustfrie og rå eksemplaret fortjente det. Nytt taktrekk og inredningsdeltaljer er byttet ut.  Ett sett med tidsriktige Lucas ekstralys er også blitt monter. Tilslutt har vi «pyntet» bilen litt som en tribute til Paddy Hopkirks Monte Carlo vinner i 1964. Dette er i utgangspunktet en Mini 1000 og ikke en ekte Cooper S, men når du leser spesifikasjonene på hva som er gjort med bilen er den kanskje ennå «grommere». En utrolig råtass som er fantastisk gøy å kjøre og som sikkert vil gjøre det bra på bane, autoslalom, challenge løp eller bare som en morsom gatebil. Nedenfor kan du lese spesifikasjonen på hva som er gjort med bilen spesifisert av forrige eier.
Av deler er det gromt hele veien både på motor, driv og bremser.

Motor: 
1310 cc bora ,040
Blokk høvlet for få stempler ca .010 fra topp blokk
Omega stempler 6cc dish
286 Kent Cam
Dobbelt justerbart kam drev og kjede timet inn på 105?
Maskinert og monter center main strap (forsterket veiv feste)
Råder lettet og balansert
Racing rådebolter
Racing veiv bolter
Racing topplokks bolter
Super flow oil pump
Justerbart oljetrykk
Custom bygget fordeler etter topp og kam
Motor har trolig gått ca 6000-7000km etter bygging. Alt ble nytt da. Motor er justert inn på rullende landevei.

Topp og eksos
Steg 4 topp 11 bolter med komp 10,5:1 med det oppsette som er nå.
1:3 rullevipper
Doble ventilfjærer
Fjærsetene er maskinert ned for å oppnå 100% riktig trykk
Ventilstyringer er modifisert med luftlomme nederst for å få bedre kjøling
MB tettinger
Hiff 44 forgasser.
Hi flow bensin pumpe
Justerbart bensintrykk.
K&N filter
LCB grenrør
RC 40 eksos
2 core radiator = masse kjøling
NOS er installert, aldri brukt

Girkasse
Tettsteget Straight cut med langt første og andre gir.
Drop gear 1:1 straight Cut
Evolution cross pin diff 3.44 utveksling
Center oil pick up ( mister ikke oljetrykk i lange svinger)
Sving hjul ultra lett racing 3,8 kg
Clutch sintered rally / race
Clutch trykk plate grå (race)
Innmaten i hele girkassa har maks 5000km

Hjuloppheng og bremser
Justerbart bremsetrykk (Splittet F.B)
Bremse servo
4 stempla alucalipere EBC green stuff klosser foran 7,5’’ skiver spesial bygget for 10’’ felger.
Cooper S tromler bak
Stålomspunnede bremseslangene
Justerbare tie roads
Nedre bærearm 2? negativ cambervinkel
Hilo justerbart senkesett
Gaz 36 punkts justerbare dempere F og B
Svingarmer bak 100% justerbart, satt opp med 1? negativ cambervinkel.
Felger GB 6″x10″ med Yokohama A008

Denne bilen er påkostet store summer både av tidligere eier og av oss. Byggekostnaden har vært høy. Vi er usikker på verdien på en slik Mini, og forståsegpåere har antydet godt over 200.000,- kr. Vi er imidlertid interessert i å motta bud på denne over 160000,-. Bilen står nå utstilt i vår butikk i Myrfaret 3, 1406 Ski.

Interessert? Kontakt oss i dag

Classic Garage as
Rønjul Gård, Hauerveien 55, 1540 Vestby
Dag Oppegaard tlf 90033100 eller epost: dag@sonbb.no