I 1979 var det 10 års jubileum for Pontiacs legendariske Trans Am og aldri før hadde fabrikken produsert flere. Hele 117108 eksemplarer fant nye eiere i 1979, mye takket være den like ikoniske filmen Smokey and the Bandit med Burt Raynolds og Sally Field som kom ut i 1977.

Nok om det, nå har vi for salg en 1979 Pontiac Trans Am “Bluebird”. De fleste var enten sorte, gull, rød eller hvit, men det er utvilsomt at denne nye fargen for ’79 som het Nocturne Blue sammen med kode 053 for blått interiør og blåfarget glass kler bilen. Matchet med en blå ørn og blå emblemer.

Dette er en veldokumentert Trans Am hvor både buildsheet og original windowsticker medfølger sammen med haugevis av annen dokumentasjon. Bilen ble solgt ny av Rod Jones Pontiac-Cadillac i Danville, Kentucky. Første eier var James D. Wade, også fra Danville, KY.  Trans Am hadde det meste som standardutrustning, men første eier har krysset av for følgende options: Hood Decal, 225/70R 15 dekk på Rally II felger som fremdeles sitter på bilen, setebelter i samme farge som interiøret, farget glass, lamp group, matter, elektrisk antenne,power door locks, power windows, tilt steering wheel, custom interior velour. Alt i alt krysset første eier av options for $1737,- , noe som bragte salgsprisen i 1979 opp til $8222.45.

I 2001 i USA fikk bilen byttet ut sin Olds 403 motor, med en bedre og mer potent Pontiac 400 motor. Jobben ble utført av Mohr Performance Machine i Bowling Green, Ky. Faktura medfølger og av denne kan vi bl.a. lese at blocken ble boret 0.30 og det ble satt inn Comp cam med hydrauliske løftere. På toppen av dette ser det ut som det sitter en Edelbrock manifold med en 650 CFM forgasser. Fordeler er byttet ut med en HEI med elektronisk tenning.

Bilen ser ut til å ha vært en lokal Kentucky bil til den kom til Norge sommeren 2009. Siste eier i Norge , som var godt voksen, har hatt bilen siden 2015. Bilen fremstår den dag i dag i hel og uskrudd forfatning. Lakken har noen bruksmerker og mindre utbedringspotensiale.  Patina kaller noen det, vi velger å bruke ordet lakkdefekter. Men etter at vi har gitt den en god lakkrens og polering fremstår bilen meget fin. Vi tør aldri si at en 40 år gammel bil er rustfri, men her er vi ganske nære. Vi har kun funnet et par små bobler nederst på den ene bakskjermen og i overgang mellom skjerm og bakfanger. Egentlig ubetydelig. Understellet ser meget fint ut og har ikke vært rustsveiset. Vi har lagt med noen bilder av dette. Interiøret er også veldig fint og helt, men dashpaden har 3 små sprekker. Men alt i alt skal det vel godt la seg gjøre å finne en helere og bedre til denne prisen. Bilen er EU godkjent til høsten 2024.

Clinton verkstedhåndbok, noe deler og dekaler og bilens siste Kentucky registreringsskilt medfølger.

Fabrikkgarantien gikk ut sommeren 1980, så denne selges som alle våre veteranbiler uten garanti og hvor vi gjør oppmerksom på at både vedlikehold og reparasjoner må påregnes på en 40 år gammel bil.

Interessert? Kontakt oss i dag

Classic Garage as
Dag Oppegaard tlf 90033100 eller epost: dag@cgarage.no