100 år med Citröen!

Automobiles Citroen S.A ble grunnlagt av Andre-Gustave Citroen i 1919. Andre var en fransk industrialist og frimurer og produserte maskindeler. Men i midten av 1910-årene utviklet han interesse for bilindustrien. Etter første verdenskrig satt han igjen med en tom fabrikk, og satte opp et selskap kalt etter seg selv, Citroen.

Citroens første kjøretøy var Type A. Det var en klassisk bil med en 4-sylindret motor og en topphastighet på 64 km/t. Bilen ble raskt en suksess i det franske markedet, og dette markerte starten på et  selskap som i år fyller 100 år.

I 1920 begynte Citroen  med masseproduksjon og enkle konstruksjoner som traff det voksende bilmarkedet utrolig godt. På bare ett år klarte selskapet å selge mer enn 10.000 biler. I 1921 lanserte Citroen sin andre modell, B2, som var  en kraftigere versjon av Type A.

To år senere klarte Citroen å utvide produksjonskapasiteten  til 50000 biler og i 1927, bare 8 år etter starten, var Citröen den fjerde største bilprodusenten i verden. I 1931 begynte selskapet å produsere kommersielle kjøretøyer og introduserte Citroen C4F, og tre år senere introduserte Citroen sin Traction Avant, en av de aller første bilene med forhjulstrekk. Citröen hevder at de var først i verden med dette, men i allefall Cord og Ruxtel kom med forhjulstrekk ett par år tidligere.

Mot slutten av 30-tallet gjorde en prototype av en av de mest suksessfulle bilene fra Citroen, 2CV, sin debut. Men på grunn av 2. verdenskrig og bombingen av Javel fabrikken kunne selskapet ikke fortsette produksjonen. Likevel klarte Citroen å skjule prototyper av 2CV, som senere ble introdusert i 1948.

Mer enn 5 millioner enheter av 2CV ble bygget. Mot slutten av 40-tallet presenterte Citroen typen HZ, som var en kompakt varebil. I tillegg klarte selskapet å introdusere gass som et alternativ på de fleste kjøretøyene på grunn av bensinkrisen. På 50-tallet lanserte Citroen en varebil versjon av den berømte 2CV, som klarte 100 km på bare 5 liter bensin.

Et år senere gjorde Citroen 15 CV sin debut, som ble den franske regjeringens offisielle bil. Det var i løpet av denne tiden at Citroen-kjøretøyene gjennomgikk betydelige stilendringer og så mer moderne ut. I 1958 avsluttet selskapet produksjon av Traction Avant etter å ha produsert mer enn 750 000 biler.

Selskapet hadde en fantastisk start på slutten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet og introduksjonen DS 19 i Paris. Det var en av de første Citroen-bilene som ble tilbudt i et bredt spekter av varianter og 76 forskjellige fargekombinasjoner. I 1964 led selskapet til et stort tap med døden av Flaminio Bertoni, som var hoveddesigneren hos Citroen og mannen bak den legendariske DS 19 og Ami 6.

I 1969  introduserte Citröen den første franske produksjonsmodellen med elektronisk drivstoffinnsprøytning, DS 21. To år senere vant Citroen GS Årets bil i Europa, og i løpet av 70-tallet ble mange andre vellykkede modeller produsert og lansert. Disse inkluderte Citroen DS 23, Citroen Ami Super, Citroen CX, Dyane Caban og CX 2400 GTI.

I 1976 kjøpte Fiat 30% av Citroen og dannet deretter morselskapet, PSA Peugeot Citroen, som nå er den nest største europeiske bilfabrikanten og nittende største i produksjonsantall.

På 80-tallet, ble den klassiske Visa II og Charleston introdusert. To år senere hadde Citroen Visa GT sin debut, og i 1985 bestemte selskapet seg for å bytte sin gamle logo med en ny logo i rød og hvit. På 90-tallet, begynte produksjonen av elektriske kjøretøy og introduserte Citela, som var en usedvanlig vakker elektrisk prototype.

På begynnelsen av det nye århundret introduserte Citroen sin berømte linje med C-modeller, som C1, C2, C3, C4, C5 og C6, som alle ble umiddelbare suksesser i bilmarkedet. Imidlertid redusert salget av Citroen-biler i 2010 seg betydelig. Uansett fortsatte selskapet produksjon av kjøretøy og introduserte Citroen C-Zero i 2012, som var den første elbilen som fullførte en runde rundt jorden.

For tiden er Citroen en av de største bilprodusentene i Frankrike, men salget er ganske labert  i andre markeder. Selskapet har nylig hatt store økonomiske vanskeligheter, noe som har resultert i at Dongfeng Motor Corporation kjøpte 14% av selskapets aksjer.

Citroen har vunnet mange priser gjennom hele sin historie. Disse inkluderer tre European Car of the Year-priser, åtte Auto Europa-priser, og en United States Motor Trend Car of the Year-prisen.
Fra 1925 til 1935 brukte Citroen Eiffeltårnet som et kommersielt billboard for å øke salget. Ingen annen merkevare i historien har noen gang brukt det legendariske monumentet som et reklamemedium.
Andre-Gustave Citroen er kjent for å være den første personen som introduserer industriell masseproduksjon av kjøretøy utenfor USA.
Citroen er et av de mest utfordrende merkene i motorsporthistorie med over tre forskjellige offisielle mesterskap fra International Automobile Federation.
På 50-tallet vokste etterspørselen etter Citroen 2CV vanen så mye at en seks års venteliste for levering ble opprettet.

Har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss.  Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig.  Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere utstilt.

Classic Garage as
Slettaveien 17, 1555 Son
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@sonbb.no

Fine Citröen’er søkes

Vi kan være interessert i å kjøpe fine Citröen’er. 2CV, AMI, ID/DS.  Har du en til salgs, ta gjerne kontakt med oss.