Hva har pandemien gjort med interessen for klassiske biler? Vi ser litt på interessen både nasjonalt og internasjonalt.

Classic Garage as satser friskt og åpnet ny butikk i februar 2021!

What’s hot, and what’s not?

Motor Classic skriver at indeksen og priser på klassikere de følger har steget med 18,4% under pandemien.

Ser vi til England påpeker C & Cs redaksjonssjef Chris Pollitt på youngtimer-klassen av moderne klassikere, fra 1980- og 1990-tallet, som det mest “hotte” om dagen.  “Bilene du enten hadde lyst på som barn med soveromsplakater på veggen, eller du eide som ung bileier og gjerne kunne ønske deg igjen! ”. Enkelte bilmodeller i England har økt mye i pris under pandemien, som f.eks Jaguar XJ, med en økning på 50 prosent mellom 2019 og 2020.  Aston Martin Virage (53 %), Toyota Celica (62 %) og Volkswagen Corrado (69 %).  Kommer vi til Ford Cortina, så har disse steget hele 104 prosent. Volvo P 1800 leste vi om tidligere i vinter, som hadde hatt en prisvekst på 184 % siste 3 år.

‘Bring a Trailer”, det amerikanske baserte ukentlige auksjonsstedet som spesialiserer seg på klassiske biler, har rapportert at de i den første uken i april så sin største trafikkdag noensinne, med fire av de fem travleste dagene noensinne også registrert den uken. De virtuelle dekksparkerne er ute, og blant interessentene er folk villige til å dele pengene sine. Mens markedet for rimelige klassikere øker, kan superbilmarkedet vise seg å være mer problematisk. Prisene har ikke endret seg markant, men etterspørselen for disse er avtagende. Et eksempel er klassiske Porscher. Utvalget er stort og interessen og prisene er synkende.


Når det gjelder de mest populære nasjonalitetene og modellene, regner C&C at det er de tyske youngtimerne som økte mest i 2020, med Mercedes SL som mest populær. “Når det er sagt,” sier Chris, “kan det være tilgjengeligheten av SL så vel som 50-årsjubileet for R107-varianten i år.”  Ønsker du en slik skal du se etter en tidlig Euro-utgave, gjerne 350 SL. De amerikanske variantene oppnår på langt nær samme interesse og priser som Euro-utgavene.

Under pandemien har man også sett en økning av  ferdige restaurerte biler og prosjektbiler som har kommet på markedet.

Bring a trailer . Utendørs auksjon under pandemien

Hva med det norske markedet?

Hos oss i Classic Garage as har vi aldri opplevd slik interesse for klassiske biler vinterstid som vi har gjort i år. Det er tydelig at mange “kjeder” seg og vil ha en klassiker å pusle med. Når vi nå har sett “Skal Vi Danse” fire ganger, kan det være bot for sjelen og heller gå en tur i garasjen. Kanskje til og med den bedre halvdel syntes dette er OK. Og kanskje det til og med blir Norgesferie i år også i en klassiker.

Ser vi på prisveksten som har vært internasjonalt det siste året, har nok ennå ikke denne nådd Norge! Men vi følger sakte etter det internasjonale markedet, dette som følger av det er nær umulig å importere en klassiker rimeligere enn du finner en i Norge.
Men vi ser også klare tendenser her hjemme for de mest populære merkene. Volvo for eksempel. For et par år siden kunne du kjøpe en brukbar PV eller Amazon for 40-50.000,- kroner. I dag finner du knapt en for under 75.000,-. Med VW boble skjer det samme. De eldste oval og splitt window har forlengst steget i pris. Men nå ser vi nyere modeller følger etter, til og med 68 og nyere med facelift. I dag skal du være god for å finne en hel, brukbar og registrert bil for under 50.000,-. Ford Escort MKI og II og de mest attraktive M modellene har for lengst passert 100.000,- kroner. Vi ser også her at Cortina modeller nå har steget kraftig, og spesielt originale GT. En ble lagt ut for 130.000,- nylig og var solgt på et blunk.

Hvor er så de gode kjøpene?

Vi holder en knapp på spesielle Opel modeller, disse har kommet i skyggen av Ford.  Tidlige Kadett, Ascona, Manta, Opel Record A, gjerne i Coupe versjon, Commadore, Monza og Calibra er våre tips. Tiden er kanskje også inne for å skaffe seg en Ford Granada eller Scorpio, da helst med V6.  Alle engelske sportsbiler er kraftig underpriset i forhold til det internasjonale markedet, se etter en fin MGB eller TR6. Er du ikke stor av vekst, kan også MG Midget og Triumph Spitfire være gode alternativer.
Selv om japanske biler ikke er vårt primærfelt, ser vi helt klare tendenser når det for eks gjelder Toyota MR2 og Mazda RX7. Mazda MX5 kan også være en artig bil, som fremdeles kan kjøpes rimelig. Det samme med europeere som Fiat Barchetta, MGF, Mercedes SLK og BMW Z3.
Mange er sikkert glemt, men youngtimere fra 80-90 tallet skal man nå “passe på”.
Vi ser en klar tendens mot Youngtimere fra 70-90 tallet. Denne eneiers Seat (Fiat) 850 har akkurat kommet inn hos oss

Klassikere fra før 1950

Sitter du ikke på en helt spesiell modell, er bilene fra før 1950 stadig vanskeligere å omsette. Det internasjonale markedet flommer over av slike. Årsak? De som eier og har interesse for slike faller fra. Arvingene har liten interesse og legger far og bestefars biler ut for salg, gjerne gjennom auksjonshusene verden over. Førkrigsbilene har dessverre blitt museumsgjenstander og er knapt brukelige i dagens trafikk. Det gjenspeiler både prisnivået som er synkende og manglende interessenter. Synd, fordi automobiler fra bilens barndom utvilsomt er interessante og spesielle. Men å finne en på 20-30 år i dag som f.eks syntes en original T-Ford eller A-Ford er kult blir vanskeligere og vanskeligere.

Youngtimere fra både USA, Europa og England.

Vi er konstant på leting etter nye klassikere

Vi leter hele tiden etter nye klassikere for å tilby våre kunder. Heldigvis har vi vært lenge i miljøet og mottar tips når noe skal selges. Vi liker å eie bilene våre selv, men har også satt av noen få plasser i vår nye butikk for kommisjonsbiler. Kontakt oss gjerne om du har en klassiker du vurderer å selge. Vi kommer gjerne og tar en titt og gir deg en “fair” prisvurdering. Ved kommisjonssalg tar vi normalt 10% av salgssummen for å håndtere salget. I tillegg tar vi en mindre sum for plassleie i vår butikk. Kontakt oss gjerne for å høre mer om salg i kommisjon eller salg av din klassiker til oss.

1973 Alfa Romeo Berlina 2000 som får en teknisk gjennomgang på vårt eget godkjente MECA verksted i Son

Vårt eget godkjente MECA verksted

Ved siden av Classic Garage as driver vi også et godkjent bilverksted i Son, MECA/Son Bilservice as.  Alle klassikere som selges gjennom oss får en teknisk gjennomgang før salg, og om nødvendig en ny EU kontroll.  Men vi arbeider ikke bare på egne biler, og mange eiere av klassikere har etterhvert funnet fram til oss enten det gjelder EU-kontroll, service eller mindre reparasjoner. Våre mekanikere har opparbeidet seg god erfaring med eldre biler, og ikke minst synes de det er moro å jobbe på klassiske biler.

Vårt verksted holder til i Slettaveien 17, 1555 Son og du når verkstedet på telefon 64951500 for spørsmål og timebestilling.

Nyimportert 2000 Plymouth Prawler

Import av spesielle biler

Vi har i mange år importert biler både fra USA og Europa og har et godt kontaktnett på begge kontinenter.  Men de siste årene har prisene på klassikere utviklet seg sterkere i utlandet enn i Norge. Men det finnes fremdeles gode kjøp der ute, og vi er også her på konstant leting etter nye klassikere.
Har du en drømmebil du ikke finner her hjemme, og ønsker assistanse med import kan vi også være behjelpelig med dette. Alt fra å lete opp drømmebilen, til papirarbeide, frakt og import.  Ta kontakt med oss.


Har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss.  Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig.  Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere utstilt.

Classic Garage as
Myrfaret 3, 1406 Ski
Vi har åpent: Man-Fredag 10-17, Torsdager til kl 19. Lørdager 10-15

Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller Fredrik Oppegaard på tlf 46943778
Du når oss også på post@cgarage.no

Tekst og bilder: Egen samt sakset fra Goodwood Road and Racing og Motor Classic