Her er flere auksjonsbiler og resultatet fra Retromobile i Paris

Kr 5.225.000,-| 1967 Ferrari 330 GTC

Kr 7.590.000,- | 1966 Shelby 427 Cobra

Kr 7.862.000,- | 1950 Porsche 356 Split-Window ‘Four-Digit’ Coupé

Kr 8.828.000,-| 1957 Mercedes-Benz 300 SL Roadster

Kr 9.289.000,- | 1971 Porsche 916 prototype “Brutus”

Kr 15.443.000,- | 1939 Mercedes-Benz 540 K Cabriolet A

Kr 19.865.000,- | 1994 Bugatti EB110 Super Sport

Kr 11.793.000,- | 1955 Mercedes-Benz 300 SL Gullwing

Kr 9.521.000,-| 1964 Ferrari 250 GT/L Lusso

Kr 134.000,-| 2018 Bugatti Type 35 Child’s Car

Kr 616.000,-| 2005 Michael Schumacher Ferrari Helmet

Kr 387.000,- | 1961 Renault 4CV R1062 Strandbil

Kr 949.000,- | 1984 Toleman F1 Ayrton Senna F1 Race Suit

Kr 759.000,-| 1985 Audi Quattro

Kr 1.160.000,- | 1944 Volkswagen 166 “Schwimmwagen”

Kr 1.585.000,-| 1990 Ayrton Senna McLaren Rheos Helmet

Ekstreme priser, hvor en 1939 Alfa Romeo 8C 2900 B Touring Berlinetta by Touring tok kaka!

Rekord auksjoner på Retromobile i februar

De største auksjonshusene  knyttet til Rétromobile vokste igjen i år,  hvor det offisielle auksjonshuset Artcurial og verdens største samlebil auksjonshus, RM-Sotheby,  begge oppnådde sine høyeste totalsummer i Paris, med nærmere en milliard kroner i omsetning.

Grunnlaget for auksjonene, publikum som deltok på Rétromobile, vokste også igjen i år til over 132.000  de fem dagene utstillingen varte, og slo dermed de 121.884 besøkende  i 2015 da “Barnfind of the Century (Baillon Collection )” ble  solgt. Kanskje det som forteller mest om klassiker markedet akkurat nå er at inntektene for Artcurial på over 500 millioner kroner kom fra kjøpere i 20 forskjellige land. Disse kjøperne utgjorde 84 prosent av salget totalt. Bilauksjoner ser ut til å ha gjort den digitale overgangen langt bedre enn de fleste næringer, og markedet for klassiske biler ser sterkere ut enn noen gang.

“Rosinen i pølsa” – Kr 163.130.600,-| 1939 Alfa Romeo 8C 2900 B Touring Berlinetta by Touring

Denne 1939 Alfa Romeo 8C 2900 B Touring Berlinetta ble den tredje dyreste førkrigsbilen  som noen gang er solgt på auksjon, etter en 1939 Alfa Romeo 8C 2900B Lungo Spider by Touring som solgte for 170 millioner kroner  og Gary Cooper’s Duesenberg SSJ som solgte 189 millioner kroner. Etter å ha vært i samme familie  i 43 år ble denne vakre bilen verdsatt betydelig høyere i verdi enn da den ble kjøpt for 95000,- kroner i 1976. Her snakker vi investering i ekstremklassen.

Kr 2.077.000,- | 1939 BMW 327/328 Sports Cabriolet

BMW 327/328 ble introdusert i 1938 som 327 sports-tureren, en 55-hk-versjon av BMWs 1,971cc sekssylindrede  motor, selv om den kunne bestilles med en sportslig 80-hk Type 328-motor. I 1939 testet Autocar magasinet en 328-variant av  Type 327 Sports Cabriolet til 96,77 mph (156 km / t) på Brooklands, og bekreftet hva entusiaster allerede visste – det var en sportsbil . Bilen på auksjonen var en  av bare 428 produsert, matching numbers og nylig restaurert

Kr 1.390.000,- | 1964 Volkswagen Type 24 Kombi “21 windows”

Vi har i en tidligere miniartikkel kritisert Volkswagen T1 for å være en av klassikermarkedets mest overprisede klassikere. Men Volkswagens generelt, og 21 og 23-vinduet Deluxe Samba i særdeleshet, er blitt auksjonshusenes superstjerner de siste årene, og to av de ettertraktede Samba’ene ble auksjonert bort i Paris. Den første av de to var en 1967 Volkswagen Type 2 Minibus Deluxe 21-Window  som ble solgt for 485.000,- kroner , mens denne Samba’en ble solgt for nesten 1,4 millioner kroner  og ble  den sjette mest verdifulle noensinne solgt på auksjon.

Kr 2.105.000,- | 1936 Talbot-Lago T120 by Graber

Historien om denne bilen er ekstraordinær, og karosseriet ble skapt av Herman Graber for chassis nr. 90110, inntil det ble oppdaget at den opprinnelige karosseriet til det chassiset var en av de mektige  Artoni og Falaschi “Goutte d’Eau” art deco mesterverkene, og ett av bare to eksempler med helt lukkede forskjermer.

Kr 4.395000,-| 1956 Mercedes-Benz 300 Sc Coupé

En sjelden og vakker bil som var håndbygget i begrenset antall i en tid med masseproduksjon. Bare 98 slike biler ble bygget og dette eksemplaret var showbilen på 1956 New York Motor Show.

Kr 29.773.000,-| 1956 Porsche 550 RS Spyder

Porsche’s 550 Spyder var merkets første virkelige konkurransebil. Den kombinerer en perfekt balansert bil med 550 kg, med en aluminiumkarosseri og en motor på 1 498 cc, og den terroriserte de mye tyngre og raskere sportsvognene i perioden. Bare 90 ble bygget, og de har hentet priser på  rundt 5 millioner dollar på auksjon i nyere tid. To 550s var tilgjengelig i Paris i år, og denne bilen ble solgt under sitt estimat og en annen klarte ikke  å oppnå reserveringsprisen.

Har du noe spennende til salgs, om ikke i disse prisklassene, ta gjerne kontakt med oss.  Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig.  Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere utstilt.

Classic Garage as
Slettaveien 17, 1555 Son
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@sonbb.no

Foto: Egne og auksjonskataloger fra Artcurial og RM Auksjoner. Tekst: Egne og delvise oversettelser fra artikkel fra auksjonen.