Duesenberg – den uoppnåelige drømmen!

Ingen produserte bedre og sterkere biler enn Fred og August Duesenberg på 30-tallet!

Ingen vil argumentere mot dette utsagnet, men som bilfabrikanter hadde brødrene det imidlertid vanskelig finansielt, helt til Errett Lobban Cord kom inn i brødrenes liv i 1926. Bare 2 år senere introduserte Fred Duesenberg den legendariske modellen Duesenberg Model J, starten på en helt unik periode i amerikansk bilindustri. Dessverre endte eventyret tidlig på 30-tallet med depresjonen og stengingen av E.L. Cords imperium, Auburn, Cord og Duesenberg fabrikkene.

Fred og August Duesenberg begynte med et lite verksted i 1906 hvor de bygde racerbiler for Edward R. Mason. I 1913 bestemte brødrene seg for å starte for seg selv og åpnet et nytt verksted i St. Paul i Minnesota, hvor de bygde motorer for biler, båter og fly. Bare 3 år senere dukket Duesenberg motorer opp på nesten alle racebaner inkludert Indianapolis 500. I 1917 etablerte brødrene Duesenberg Motor Company sammen med  Loew-Victor og produserte motorer til militært bruk for fly og patruljebåter under 1. verdenskrig.

Etter krigen, i 1919, var Loew-Victor ute og brødrene etablerte Duesenberg Automobile & Motors Company i 1920. Samtidig hadde de begynt å arbeide med en ny åttesylindret motor. Den første bilen fra Duesenberg var Model A som ble introdusert på New York Auto Salon i 1920.
Fred Duesenbergs inovative design inneholdt to nyheter for det amerikanske markedet, en åttesylindret rekkemotor og hydrauliske bremser. Bilen ble ingen umiddelbar suksess, men det var imidlertid brødrenes andre firma, Duesenberg Brothers, som produserte racerbiler og deltok i billøp. I 1924 hadde brødrene fire Duesenberg Special på Indianapolis 500. Da dagen var over, sto brødrene igjen som vinnere med Amerikas første kompressormatede racerbil. Duesenbergs racerbiler tok også førsteplassen i 1925 og 1927.

Duesenberg model A og X

En skulle tro at brødrenes suksess på racerbanen også hadde effekt på deres salg av biler, men det var dessverre ikke tilfelle og brødrene var igjen i finansiell krise. Fred og August hadde mistet kontrollen over selskapet og det var lite de kunne gjøre. De klarte imidlertid igjen å få kontroll og etablerte Duesenberg Motors Company i Indianapolis. Mens de utviklet Model X for å ta over for Model A, var de aldri langt unna inkassogribbene. Men i oktober 1926 kjøpte E.L. Cord’s Auburn Automobile Company aksjemajoriteten i Duesenbergs bilfabrikk og etablerte Duesenberg Inc. Samtidig ansatte Cord Fred Duesenberg som firmaets sjefs ingeniør med ett oppdrag, å designe den beste bilen Amerika noen gang hadde sett.

Model J

Fred Duesenberg leverte det E.L. Cord hadde satt han til å gjøre med introduksjonen av Model J i 1928. Det nye Duesenberg designet med en Lycoming 420 CID rekkeåtter med 265 hestekrefter var noe det amerikanske markedet aldri tidligere hadde sett. I 1932 ble også en SJ versjon introdusert med supercharger og 320 hestekrefter. Duesenberg hadde mer enn 100 hestkrefter mer enn noen annen amerikansk bil på denne tiden uansett motorstørrelse eller antall sylindre. Alle Model J hadde en topphastighet på over 160 km/t og med lettvekts speedster karosseri over 200 km/t. Motorene hadde dobbel overliggende kamaksel og 4 ventiler pr. sylinder, noe man fremdeles i dag ser i supersportsbiler.

Duesenberg Model J var ingen småbil, med sine chassis størrelser på henholdsvis 142,5 og 153,5 tommer og med 15″ hydrauliske bremser, datidens aller største.
SJ modellene hadde en supercharger utviklet av Fred Duesenberg selv, som leverte 5 punds trykk ved 4000 omdreininger og en 1932 SJ akselererte fra 0-160 km/t på bare 17 sekunder.  Noe som selv i dag er respektable data, men dette var på 1930-tallet for nesten 80 år siden.

Model SJ skulle også bli Fred Duesenbergs siste. 2 Juli 1932 kjørte Fred Duesenberg av veien med sin 1932 Model SJ Murphy og rullet rundt. Det som først så ut som en lettere skade utviklet seg med flere komplikasjoner og den 26 Juli døde Fred Duesenberg bare 56 år gammel.

Fred Duesenbergs død var et stort tap for Auburn, Cord og Duesenberg som allerede strevde hard under de rådende økonomiske vanskelighetene i de tidlige 1930 årene. Dette var ikke vanskelig å forstå siden et standard Model J chassis kostet $8500,- og et SJ chassis $1000,- mer, og dette var uten karosseri.  En ferdig Duesenberg kostet omtrent $15000,- og selv de aller rikeste, som ikke hadde mistet alt i depresjonen, trakk seg nå unna slike ekstravagante biler.

Gordon Miller Buehrig, Al Leamy og Herb Newport var alle designere hos Duesenberg og du kunne bestille både det korte og lange chassiet men nær salg hvilket som helst karosseri, fra roastere og speedstere til limousiner.

De fleste som bestilte Duesenberg var industrimagnater med “gamle penger” slik som Vanderbilt, duPont og Wrigley familiene. Men  også filmstjerner som Clark Gable og Gary Cooper valgte Duesenberg.  Både Gable og Cooper fikk bygd hver sin Speedster på et forkortet chassis på 125 tomer og selvfølgelig med supercharger.

Selv med sin korte og fargerike historie er Duesenberg i dag den ultimate bilen fra 30-årene.  Fra 1928 til 1937 bygde Dusenberg totalt 481 biler med nummerering fra J-101 til J-588. Av disse ble seks stykker ombygd med nye karosserier hos Duesenberg og fikk nye chassisnummer. I følge Dueseberg historiker Randy Ema finnes i dag 378 av disse den dag i dag.

Duesenberg i Norge

Noen import av Duesenberg til Norge har det neppe vært i tidligere tider. En Model A fant i imidlertid veien til Norge for 15-20 år siden og befant seg i en bilsamling på Østlandsområdet. En Model J har også gjestet Norge og er foreviget på bilde fra Halden. Og det er antagelig det. I dag for de fleste uoverkommelig med priser som starter rundt en million dollar. Gary Coopers Speedster er også den dyreste førkrigsbilen som noen gang er solgt på auksjon. Sist den ble auksjonert bort var prisen over 22 millioner dollar.

Har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss.  Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig.  Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere utstilt.

Classic Garage as
Slettaveien 17, 1555 Son
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@sonbb.no

Av |2019-05-10T20:10:04+02:0010. mai 2019|Kategorier: Nyheter|
Denne nettsiden bruker informasjonskapsler og tredjepartstjenester. Ved å klikke OK godtar du dette. Mer informasjon! Ok

Informasjonskapsler

Informasjonskapsler er små tekst filer som lagres på de besøkendes maskin. Den brukes til å lagre informasjon om hvordan du bruker nettsidene, samt til å lagre innstillinger for enkelte funksjoner på nettsiden. Informasjonskapsler brukes også til å lage statistikk slik at eieren av nettsiden kan se hvor mange besøk som er gjort, og hva folk er mest interessert i. På denne nettsiden brukes Google Analytics sin statistikk funksjonalitet. Det er mulig å stenge av slike "cookies" i dine innstillinger, men det kan medføre at nettsiden ikke fungerer helt slik du ønsker.

Google Analytics

Brukes for statistikk for nettsiden. Det samles inn en rekke informasjon for å få vite så mye som mulig om hvordan siden brukes. Når vi sier så mye som mulig informasjon samles inn, så er det en selvfølge at dette er innenfor loven.

Personvernerklæring

Les vår personvernerklæring her!