Ford Mustang – Konseptbiler og prototyper!

De fleste vet hvor ikonisk og viktig Ford Mustang er for bilhistorien. Mustang er et av de mest solgte Ford-produktene gjennom tidene. Faktisk produserte Ford over ni millioner av dem. Men Mustang er også en muskelbillegende som har dominert segmentet siden 1964. Ford Mustang er en av de mest gjenkjennelige amerikanske bilene som noensinne har laget. Mustang har dominert bransjen de siste 55 årene og går selger fremdeles sterkt med den nye sjette generasjonen som er i salg nå. Selv om mange bilentusiaster vet alt om produksjonsmodellene sine, er det fortsatt noen ukjente Mustang-konsepter og prototyper. Ford produserte mange konseptmodeller, noen av dem før den første Mustang i 1964. Selskapet utviklet stadig Mustang konseptmodellen gjennom interessante design og former. I noen tilfeller var Mustang-konseptene faktisk mer interessante enn deres produksjonsbiler. Her tar vi for oss noen av  de beste og mest  klassiske Mustang-konseptene i historien om USAs favorittbil. I denne miniartikkelen ser vi litt på historien Mustang gjennom ulike design og ideer som formet Mustangen slik vi kjenner den i dag. Noen sprø kreasjoner og biler som ikke en gang ligner Mustang, men  allikevel skjulte perler i Mustangs historie.

1962 Ford Avanti

Selv om Ford ikke kalte denne bilen Mustang, var den det første Mustang-konseptet fordi den representerte en liten todørs-kupé med et sporty design. Allerede i 1962  utviklet Ford ideen om et slikt kjøretøy, så designerne produserte flere skisser og modeller i full størrelse. Markedsavdelingen kom ikke på navnet Mustang ennå, men designerne tegnet fremtidens bil i slutten av 1961 og begynnelsen av 1962. Det tidlige designet til Avanti viser en kul fastback med bakovervendt baksete som var en unik, og sjelden designfunksjon. Noen av de tidlige designene hadde også en to-seters variant. Imidlertid var den første ideen å produsere en bil som var en mindre og sportsligere versjon enn Thunderbird.

1962 Ford Allegro

Når Ford villle produsere en ny modell, gir de flere designteam den samme oppgaven. Målet var å lage noen få forskjellige design, og så velger det beste. Så ett team produserte Avanti og det andre utviklet Allegro omtrent på samme tid i midten av 1962. Utformingen av Allegro var helt annerledes, med et bredt kromgitter og spesiell taklinje. Fronten og detaljene så moderne ut for 1962, men var ikke like attraktiv som senere designforslag.

1962 Ford Mustang

Mustang I-konseptet ble en stor sak da Ford introduserte den i slutten av 1962 som et fullt funksjonelt konseptbil. Dette var første gang de brukte navnet, “Mustang.” Men helt fra starten var det tydelig at publikum elsket navnet.  Mustang I var en liten toseter roadster med en bakmontert V4-motor fra Ford Europe og en moderne kileformet karosseri bestående av aluminium. Den opprinnelige ideen bak konseptet var å utvikle en liten sportsbil som kunne konkurrere med europeisk import som Triumph TR3 eller MG A. Men til tross for den positive reaksjonen fra bilentusiaster, bestemte Ford seg for å gå andre veier.
Denne prototypen har overlevt og befinner seg på Henry Ford Museet og har også vært presentert i TV programmet Jay Leno’s Garage.

1963 Ford Mustang Prototype

Den endelige designen ble fullført i 1963, og den gjenkjennelige Mustang-formen var utført av Ford-designeren, Dave Ash. Den grunnleggende utformingen var enkel og Mustang hadde sportslige linjer, samt en viss eleganse som appellerte til et bredere publikum. Ford bestemte seg for å forlate ideen om en toseter til fordel for en mer økonomisk tilnærming. De bestemte seg for å bruke Falcon-plattformen, som holdt kostnadene nede. Fords øverste ledelse godkjente utformingen av Mustang. Faktisk var Henry Ford II spesielt glad i Mustangs vakre linjer og former.

1964 Ford Mustang Sedan

En av Mustang konseptene som  aldri kom i produksjon er denne. De fleste bilentusiaster er glad for at de ikke bygde denne modellen. Da Ford utviklet Mustang på begynnelsen av 60-tallet, laget de ikke bare en ny modell, men også en ny klasse på markedet: ponybiler. Siden det ikke var noen ponybiler før Mustang, gikk Ford-utviklingsteamet i flere retninger.

Og en av dem var Mustang i en fire-dørs utgave. Bilen så bra ut og beholdt alle de klassiske Mustang-linjene. Ford innså imidlertid at det ville være å kannibalisere salget av Falcon siden de baserte Mustang på samme plattform og med de samme motorene. Grunnen til at folk er glade for at de ikke bygde denne Mustang, er at fire-dørs-modellen ville ha ødelagt den sportslige appellen til bilen. Dessuten ville det ha påvirket suksessen til den opprinnelige modellen. En Mustang i en to-dørs kupé eller cabriolet form var en spennende og ungdommelig bil. Men en Mustang i firedørsversjon ville blitt bare en kompakt familie sedan uten ikonisk appell.

1966 Ford Mustang stasjonsvogn

Da  Mustang ble introdusert i 1964, ble det en verdensomspennende suksess, og solgte en million modeller på bare halvannet år etter introduksjonen. Som med alle populære biler, begynte kundene å presentere sin visjon om Fords populære ponybil. Og en av de mest bemerkelsesverdige var Mustang stasjonsvogn. Ford la merke til trenden, så i 1966 presenterte de en prototype av en tre-dørs shooting brake stasjonsvogn som løst ble baserte på 1969-designet. Ford-ledelsen så potensialet i en romsligere versjon av Mustang. Interessant nok påvirket det lange taket ikke den elegante profilen og den sportslige appellen. Dessuten tilbød det mye mer med tanke på praktiske forhold og komfort. De fikk imidlertid aldri sjansen til å presentere Mustang Wagon for publikum. I stedet bestemte Ford seg for å holde seg til lave produksjonskostnader og standard modeller, noe som kanskje er synd.

1967 Ford Mustang Mach I

Ford presenterte Mach I under bilutstillingen i Detroit fra 1967. Det ble umiddelbart en av de mest interessante modellene, selv om det fremdeles bare var en prototype. Mach I var den første sportslige og muskel Mustang Ford fremvist. Den viste ikke bare 1967 designet men også sexy Fastback linjer. Men den fikk også et nytt navn som Ford skulle komme til å  bruke i 1969, Mach 1. Mach hadde et fatback tak og firkantede frontlykter. Ford la til sidevinduer av pleksiglass, kule hjul og en vakker burgunderfarge. Dette gjorde Mach I til en muskel Mustang på sitt beste. Mach fanget fantasien til bilentusiaster over hele kloden. Selv i dag er det fremdeles en flott bil.

1967 Ford Mustang Mach 2

Suksessen til produksjonsmodellen Mustang ga Ford-designere en sjanse til å utforske sportsbilkonseptet i alle retninger. Så så snart den første redesignen av bilen dukket opp i 1967, introduserte Ford Mach 2-konseptet. Dette var en av flere biler med Mach-navnet, som senere skulle vises på den vanlige produksjonsversjonen. Formen og utformingen av Mach 2 var imidlertid unik. Mach 2 var en toseter sportsbil med en  kort bakende, samt en midtmotorkonfigurasjon. Bilen var en rimeligere versjon av racerbilen GT 40. Dessverre produserte de aldri konseptet, så Mach 2 fungerte bare som en konseptutgave.

1968 Shelby EXP 500 Green Hornet

I løpet av Mustangs storhetstid jobbet Ford og Shelby hardt for å utforske mulighetene og begrensningene for plattformen. Selv om de produserte flere interessante prototyper, var en av de mest populære Green Hornet fra 1968. Selv om det ikke var den eneste bilen, hadde Green Hornet de mest innovative funksjonene. Den hadde b.a en 390 V8 med bensininnsprøytning, skivebremser på alle fire hjul, og en uavhengig bakhjulsoppheng. Med denne utformingen var Green Hornet en bil med veiegenskaper og bremser som stoppet bedre enn noen annen sportsbil på markedet. Dessverre var kostnadene for å produsere disse funksjonene for høye, så Ford og Shelby bestemte seg for å gå for mer konvensjonell teknologi. Green Hornet er imidlertid en av de sjeldne overlevende bilene fra tiden. Dessuten er det sannsynligvis en av de dyreste Mustangene siden Ford tilbød den for $ 1,8 millioner, noe som ikke var nok.

1969 Ford Mustang Boss 429 Rear Engine

Boss 429 Rear Engine er en av de mest interessante Mustang-prototypene. Til tross for at det ikke dukket opp på show på slutten av 60-tallet, forårsaket det mange kontroverser. I utgangspunktet tok de Boss 429 fra 1969 og flyttet motoren til bagasjerommet. Ford testet dette grundig for å se om denne konverteringen hadde betydelige fordeler i forhold til standardoppsettet. De plasserte motoren i langsgående retning i bagasjerommet og koblet den til bakhjulene med en C6 automatgir kasse. Deretter gjorde de bakre glasset om til en luke for å gi tilgang til motoren. Faktisk var hele konverteringen overraskende problemfri. Boss 429 Rear Engine hadde en vektbalanse på 40/60. Den ekstra vekten over bakakslen hjalp ved raske akselerasjoner og reduserte hjulspinn. Ford innså imidlertid at det ikke var noen betydelige ytelsesforbedringer, så de bestemte seg for å droppe prosjektet.

1970 Ford Mustang Milano

Ford planla sin tredje store restyling for Mustang i 1971. Men før de presenterte sitt nye design, presenterte Ford denne nydelige Milano-konseptbilen i 1970. Denne Mustang hadde noen interessante design-elementer som dukket opp på senere modeller. Den ene var det nesten horisontale bakenden som var nesten identisk med Shelby-modellene fra 1969 og 1970. Frontenden lignet 1971 vanlige modeller, men den hadde skjulte frontlykter i et spesiell gitter. Bilen ble vist fram i en unik lilla farge som aldri ble en del av Mustang-sortimentet.

1971 Ford Mustang II Concept

Den andre generasjonen av Ford Mustang debuterte i 1974, men Ford begynte å utvikle den allerede i 1971. Som de fleste bilentusiaster vet, var Mustang II mye mindre, tregere og ikke lenger en muskelbil på noen måte. Imidlertid var ikke nedskalering av modellen et dårlig trekk siden årsproduksjonen var høy. Faktisk hjalp Mustang II modellen å overleve det problematiske 70-tallet. Under prosessen lekte Ford seg med mange interessante ideer. Den ene var en liten sportsbil med kileutforming og skjulte frontlykter. Til tross for at det så kult ut, bestemte Ford seg for å gå med det mer konservative designet for Mustang II.

Bertone Mustang

Siden Mustang var en suksess på midten av 60-tallet, prøvde mange coachbuildere og designhus å forbedre designet og introdusere egne kreasjoner basert på Fords bestselger. En av de mest interessante var Bertone Mustang fra 1965. Bertone Mustang ble først presentert på Geneva Motor Show i 1965, og var en redesignet bil basert på Mustang GT-plattformen. Bertone laget et annerledes og aerodynamisk forbedret karosseri, tilpasset interiør og spesielle detaljer. Ford var imidlertid ikke interessert, og denne bilen ble solgt til en rekke eiere. Dagens oppholdssted er ukjent.

Quarter Horse Shelby Prototype

På slutten av 60-tallet hadde Ford flere vellykkede high-performance utgaver av Mustang. Men likevel utviklet Shelby noen få av sine egne prototyper for å utforske plattformens grenser ytterligere. Den som er mest kjent som Quarter Horse, en førserie bil de bygde i 1969 med mange interessante design-elementer knyttet til Shelby og Boss Mustang. Disse bilene hadde en Shelby frontende med Mustang bakenden, en Boss 429 motor og et Mercury Cougar instrumentpanel. Tanken var å produsere en rimelig Shelby GT 500, men Ford drepte prosjektet i 1970.

“Lil Red”

Sannsynligvis den mest kjente tapte Mustang-prototypen er Lil Red 1967 Shelby GT 500 Cabriolet. I 1967 produserte Shelby American minst en konvertibel modell som en prototype for mulig serieproduksjon. Som du kanskje vet, la de kabrioleten til Shelby-produksjonen i 1968. Men i 1967 leverte Shelby bare Fastbacks. Carroll brukte personlig den røde Shelby-cabriolet fra 1967, men etter 1971 forsvant bilen. Det er bygget mange kopier siden, men originalen er borte

Alle disse alternative Mustang-modellene viser Fords beste konsepter og prototyper for modellen. Selv om de fleste av disse bilene er sjeldne eller til og med ikke-eksisterende nå, hadde de stor innflytelse på utviklingen av Ford Mustang.

Denne historien er oversatt og forkortet fra artikkel i Motor Junkie

Har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss.  Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig.  Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere utstilt.

Classic Garage as
Slettaveien 17, 1555 Son
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@sonbb.no

Av |2019-08-10T18:06:49+02:0010. august 2019|Kategorier: Nyheter|
Denne nettsiden bruker informasjonskapsler og tredjepartstjenester. Ved å klikke OK godtar du dette. Mer informasjon! Ok

Informasjonskapsler

Informasjonskapsler er små tekst filer som lagres på de besøkendes maskin. Den brukes til å lagre informasjon om hvordan du bruker nettsidene, samt til å lagre innstillinger for enkelte funksjoner på nettsiden. Informasjonskapsler brukes også til å lage statistikk slik at eieren av nettsiden kan se hvor mange besøk som er gjort, og hva folk er mest interessert i. På denne nettsiden brukes Google Analytics sin statistikk funksjonalitet. Det er mulig å stenge av slike "cookies" i dine innstillinger, men det kan medføre at nettsiden ikke fungerer helt slik du ønsker.

Google Analytics

Brukes for statistikk for nettsiden. Det samles inn en rekke informasjon for å få vite så mye som mulig om hvordan siden brukes. Når vi sier så mye som mulig informasjon samles inn, så er det en selvfølge at dette er innenfor loven.

Personvernerklæring

Les vår personvernerklæring her!