Gamle lysbilder fra  Amcar utstillingen i Trondheim 1978

Fra Amcar bevegelsens barndom

Etter 40 år med bilhobby er det ikke få utstillinger, billøp og veteranbilsamlinger man har vært på både utenlands og innenlands. Kamera har nesten alltid vært med og kasser med bilder finnes på loft og kjeller. Ved litt rydding i vinter kom jeg over en kassett med lysbilder fra Motorama utstillingen i 1978, min aller første bilutstilling. Lysbildescanner ble innkjøpt og her foreligger noen bilder fra denne utstillingen som jeg tror var Motorama #2.

1978 var et par år etter jeg hadde kommet hjem fra  ett år på highschool i USA og til Amcar mekka som fantes i Trondheim på den tiden.  Som den første Amcar klubben i Norge, ble American Car Club Tronheim stiftet i 1972 og American Car Club Norway i 1975. Kjente navn som Svein Myhre, Terje G. Aasen og Bjørn Tømmervik var initiativtakere. Mobilia Stekhus og torget var samlingspunkter. Som 20 år gammel befalselev tillot ikke lommeboken innkjøp av noen Amcar, men interessen var der hele tiden og medlemskapet mitt ble tegnet i 1976. Miljøet var allikevel inkluderende og jeg var ofte passasjer i en 62 Eldorado Convertible som var kjent i Trondheims gater på den tide.

Utsultet på amerikanske biler

1978 var 7 år før vi fikk 30 års regelen og det som var av etterkrigs amerikanere hadde kommet hit gjennom rike skipsredere, hjemvendte hvalfangere eller som flyttegods. Gamle 4 dørs drosjer fikk nye hardtop eller convertible karosserier eller man pusset opp det som fantes. Ingen organisasjon har jobbet så hardt for veteranbilhobbyen som AMCAR, og vi har mye å takke pionerene i Trondheim for det mangfoldet og veteranbilmiljøet som finnes i Norge i dag.  Fra 1985 og 30-årsregelen endret alt seg og “skipslaster” med veteranbiler ankom Norge.
Men på Motorama i 1978 var innslaget av biler fra søta bror stort, med bl.a  hot rod og 57 Chevrolet Nomad. Biler vi ikke var vant til å se i Norge

Premiere visning av Il Tempo Gigante

Om jeg ikke husker helt feil, var Motorama utstillingen i 1978 første gang Il Tempo Gigante ble vist for det norske publikum. Bygd av Caprino og karosserikunstneren Martinuzzi, og sikkert med god hjelp av Amcar slik at den fikk sine skilter BL 50000.  Bilen var en sensasjon og er vel det fremdeles og trekker barn i alle aldre hvoren den vises fram.

1977 Trans Am og 1978 Cadillac Seville

Vi løfter kanskje ikke øyenbrynet ved synet av slike biler i dag, men i 1978 var slike nye biler en attraksjon og trekkplaster for amcar sugne entusiaster.
Filmen Smokey & the Bandit hadde akkurat gått på kino og synet av en slik mektig sort 1977 Pontiac Trans Am var stort. Tatt hjem av en kjent amcarentusiast på den tiden, Rolf Selvli. Cadillac hadde også 1 år tidligere sluppet sin Seville, og denne konkurrerte her hjemme i det helt øvre premium segmentet. Også en slik var å se på Motorama i 1978

Kjente biler fra pionerene innen Amcar bevegelsen

På mine gamle lysbiler har jeg også gjort notater, og vi får håpe opplysningene mine stemmer. Noen av trekkplastrene på utstillingen var  Steinar Stolen og Jon “T-bird” Pedersens Vindicator Funny Car. Tor Mathisons gule 72 Oldsmobile 442 Cab, Terje G Aasen kjørte på den tiden 1972 Cadillac Eldorado Convertible, og denne var også å se i utstillingen. Baard Søberg viste fram sin 1955 Ford Thunderbird og Sturla Fiskvik sin 1973 Ford Mustang Mach 1 og en super speedboat. Reidar Avløs kom med en  flammelakkert 1973 AMC og Thore Werdal en 1955 Chevrolet 2 dørs hardtop.

Thunderbolten som forsvant

En original 1964 Ford Fairline 500 Thunderbolt fantes i Norge på den tiden og ble hyppig brukt i dragracing. Husker ikke navnet på eieren, men dette var en kjent bil i miljøet. Forsvant etterhvert ut av landet og tilbake til USA. Har vært solgt der flere ganger og sist for millionbeløp.

Motorama

Amcar arrangerte jevnlig Motorama utstillinger i perioden 1975 til 1991. Disse utstillingen ble holdt både i Trondheim, Oslo, Bergen og Stavanger. Den siste ble holdt i Trondheim i 1991.  Disse var store arrangementer for et amcar sugent publikum. Kanskje på tide med et nytt i 2021, 30 år etter det siste?