Å lytte til tips fra “erfarne fjellfolk” kan være smart. Her en noen tips for kjøp av klassikere.

Ingen glede er større enn å taue hjem en ny klassiker

Vi skal på ingen måte påberope oss å være eksperter på klassiske biler selv om vi har fulgt markedet i Norge og utlandet i minst 30 år. Noen tips har vi plukket opp på veien og deler dette gjerne her. Noe har vi lært på veien og vi lærer fortsatt.  Vi har alle ulike innfallsvinkler til veteranbilhobbyen, noen ser på dette som investering, noen liker å restaurere, noen liker best å kjøre og noen ser det sosiale i å delta i denne hobbyen. “Erfarne fjellfolk” finner du både blant veteranbilentusiaster, i merkeklubbene og blant de profesjonelle aktørene i landet.

I denne artikkelen skal vi se på noen klassiske tips om bilkjøp og hvordan du kan unngå klassiske feil. Men  disse tipsene rører bare ved overflaten av denne hobbyen.

MGB GT er en rimelig og morsom inngangsbillett til veteranbilhobbyen

Kjøp den beste bilen du har råd til.

Den første og største feilen er å ta kjøpsbeslutningen din med et større fokus på pris kontra fokus på kvalitet og verdi. Svært få mennesker har råd til feilen ved et “dårlig” bilkjøp. Kostnadene for reparasjoner, tapt tid, elendighet og dyp skuffelse er noe du ønsker å unngå. Faktum er at en god pris trumfer aldri en dårlig bil. Det er nesten alltid billigere og bedre på sikt å kjøpe den beste bilen du har råd til. Med det sagt, la oss også si at en høyere pris ikke nødvendigvis er synonymt med kvalitet eller verdi

Hvordan skille mellom kvalitet og verdi?

Den andre feilen er ikke å vite at det kan være en stor forskjell i kvalitet og verdi fra en klassisk bil til den neste, og følgelig ikke vite hvordan man skal evaluere disse forskjellene. . Det er også “andre forskjeller” fra den ene bilen til den andre som ikke har noe med kvalitet å gjøre, men som fortsatt har en betydelig innvirkning på verdien. I veteranbilverdenen kan nesten ingen biler sammenlignes med hverandre. Biler som virker nesten identiske med et utrente øyet, kan ha små til store forskjeller som virkelig betyr noe i både kvalitet og verdi. Det er viktig å forstå betydningen av både kvalitet og verdi. Men vi kan alle ha helt forskjellige meninger dette. Det som er litt typisk i det norske markedet er at vi er alt for dårlig til å skille mellom gode og dårlige biler. De som sitter på en bil av høyeste kvalitet får ofte ikke betalt for dette, mens de som sitter på en bil av dårligere kvalitet ofte får betalt for mye. Det norske markedet har alt for lenge vært for dårlig til å prise gode biler sammenlignet med andre land. Leter du derfor litt er det mulig å finne kvalitetsbiler i Norge langt under internasjonale priser.


For den ukyndige kan et billig restaureringsobjekt virke fristende, men vil sansynligvis tømme lommeboken din helt!

Du må starte med en god bil for å ende opp med en god bil.

Den tredje vanligste feilen er å anta at man med nok tid og penger kan ta en bil av dårlig kvalitet og gjøre den til en bil av god kvalitet. Men i de fleste tilfeller uansett penger brukt, vil noen klassiske biler aldri være mer enn et forkledd “vrak”. På den annen side kan en “brukbar” bil absolutt bli brakt tilbake til topp kvalitet, men sjelden om noen gang er det lønnsomt på kort sikt. Vanligvis overstiger tiden og pengene involvert langt over beregnet investering. Så hvis du går denne veien, være forberedt på å være godt økonomisk rustet for å realisere drømmebilen din. Men, vi kan tenke på tusenvis av investeringer som er mye mer risikabelt og aldri gir gleden over å delta i veteranbilhobbyen. Bare husk at jo bedre bilen du starter med, jo bedre blir bilen du ender opp med.

Ha realistiske forventninger og vær tålmodig.

Den fjerde vanligste feilen er å kjøpe en klassisk bil uten en klar forståelse av hvordan den aktuelle bilen vil oppfylle dine “forventninger”. Mange nybegynnere og til og med gjengangs kjøpere stiller urealistiske forventninger til den klassiske bilopplevelsen. Mens noen biler er bedre enn andre på forskjellige områder, kan ingen av dem  oppfylle urealistiske forventninger. Kjøp deg bilen eller bilene som appellerer mest til deg. Bli med i en klubb og bli kjent med medlemmene. Still spørsmål og kjør bilene dine så mye som mulig. Denne hobbyen er full av  mennesker med mye kunnskap, og mange av dem er villige til å hjelpe med drømmebilen din.

Tålmodighet er ikke bare en dyd, det er en kritisk ingrediens når du søker etter din drømmebil. Det er også viktig å skille “drømmen” fra “bilen”. 50 år gamle kjøretøy kan gi stor glede, men man må vite at  faktum er at de er veteranbiler som er gjenstand for problemer når som helst.

Og husk en gammel bil vil alltid være en gammel bil som trenger pleie, vedlikehold og reparasjoner.

Kjøp så fin klassiker du har råd til, og innen ditt eget interessefelt

Veteranbileiere kan deles inn i 6 kategorier.

Passive eiere som får en viss tilfredshet med å eie en klassiker, men som ikke er veldig aktive i veteranbilmiljøet. Her er eierskap motivert av så mange tilfeldige grunner som det er biler å eie.
Ekte sjåfører som ofte ønsker å bruke tiden bak rattet og kanskje til og med drømmer om lange bilturer utenlands. Her er det vanligvis et sterkt bånd til en bestemt biltype som tilbyr en spesifikk opplevelse.
Showbil eieren som hovedsakelig fokuserer opplevelsen sin rundt bilarrangementer. Her er gruppeopplevelsen høyt verdsatt der stolthet av eierskap kan vises  for alle.
De investeringsorienterte som sjelden om noen gang faktisk kjører bilene. Deres høyeste mål er å bevare og opprettholde maksimal verdi. Her kan motivasjonen være like mye økonomisk som kjærligheten til bilens kunstneriske skjønnhet.
Hardcore entusiastene som rett og slett elsker “alle ting” med en klassisk bil uten virkelig fast merkelojalitet. Her er fokuset på neste bilopplevelse eller neste bilkjøp. Som alle eiertyper over, kan hardcore entusiastene “blande seg inn og ut” av hver gruppe, men er utvilsomt  mest besatt av å være en del av gammelbilkulturen.
Nybegynnerne som  er nye i veteranbilverdenen og i det minste i ønsker å være en del av veteranbilhobbyen. Dette er mennesker det er viktig å ta vare på og inkludere i miljøene, samtidig som tilgangen på “nybegynnere” er kritisk for videreutviklingen av hobbyen. De fleste av disse menneskene vil bli livslange entusiaster og kan fort karakteriseres i de fem øvrige kategoriene før de finner sine interessefelt.

Slike situasjoner mellom kjøper og selger vil du helst unngå

Gjør nøye vurderinger før du bruker dine hardt opptjente penger.

Den femte feilen som ofte gjentas av selv erfarne kjøpere er å kjøpe en bil uten tilstrekkelig “nøyaktig” informasjon eller kunnskap om selve kjøretøyet eller den som selger bilen. Dette kan være vanskelig når kjøretøyet står langt borte. Det er enda vanskeligere når selgeren ikke er i stand til eller muligens ikke vil dokumentere kjøretøyets sanne tilstand eller besvare dine spørsmål tilfredstillende. Glem alle kjøretøy som selger ikke er villige til eller i stand til å gi deg informasjonen du søker. Dessverre er mange selgere uærlige, eller mangler kunnskap, eller begge deler. Hvis du mangler erfaring og kunnskap selv, så finn noen du stoler på når du vurderer et potensielt kjøp.

Hagerty’s tips til beste investeringer i 2020

Jay Leno’s tips for kjøp av klassiske biler

Jay Leno er en av verdens største samlere og kjøper av klassiske biler. Slike kan det være nyttig å lytte til og her er hans egne vurderinger:

Gjør leksene dine for å bestemme om bilen er verdt pengene. For Leno er det ingen magisk formel for å avgjøre om en bil er for dyr, spesielt hvis det er en klassisk bil han vil ha i samlingen sin. I stedet nevner han tre faktorer: “Hvis en bil er morsom å kjøre, er av historisk eller teknisk interesse, og har en stil som folk synes er spennende, vil den sannsynligvis øke i verdi.”

Hvis du har rimelige kunnskaper om biler eller motorsykler og liker noe, er sjansen stor for at andre rimelig kunnskapsrike mennesker vil like den av de samme grunnene som du gjør, sier Leno. “Det er det jeg tror får en bil til å gå opp i verdi.”

“Du vil alltid vite mest mulig om historeien til bilen du kjøper” sier Leno. “Det er alltid folk som kjenner bilen, og sjekk alltid serienumre som forteller deg hva du har kjøpt.”

Gamle biler er sjelden perfekte, og enhver mangel du finner kan hjelpe deg med å forhandle prisene lavere. Men pass på at det ikke er noe stort. Du ønsker ikke å bruke alle pengene du sparte  for å fikse omfattende problemer. “Finn så mange feil du kan, feil som forhåpentligvis ikke inkluderer et stort økonomisk utlegg,” sier Leno, slike kan være mindre karosseriskader og lignende ting.”


I tillegg til internett finnes det fremdeles mange gode bilblader med mye annonser

Hvor finner jeg de beste bilene?

Det er ingen tvil om at internett har blitt den store salgskanalen inn- og utland de siste 15-20 årene. I USA og Europa har auksjoner også blitt en stor salgskanal, spesielt for de aller dyreste bilene, men er fremdeles uvanlig i Norge.  Finn.no er her hjemme vårt største medium sammen med sosiale media. Flere magasiner som Norsk Motorveteran, Classic Motor, Practical Classic og tyske Markt har fremdeles mye bilannonser.  Selv liker vi å spore opp biler utenom disse salgskanalene. Når vi er på et nytt sted spør vi gjerne lokale mennesker om de vet om noen som har noen gamle biler de skal selge eller lagrer.
Garasjefunn og låvefunn begynner å bli stadig sjeldnere, men gjennom våre siste år med Classic Garage har det dukket opp flere som vi har kjøpt. Vi opplever heldigvis stadig oftere også at eiere kontakter oss med biler de ønsker å selge. Ofte har imidlertid slike et urealistisk prisbilde på sin veteranbil, og det er kanskje derfor ikke bilen tidligere har blitt solgt.
Så noe definitivt tips har vi her ikke, det gjelder å ha ører og øyne oppe og lytte til erfarne veteranbilentusiaster.

Har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss.  Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig.  Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere utstilt.

Classic Garage as
Slettaveien 17, 1555 Son
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@sonbb.no