1968 Mercedes Benz 280 SE med bare 110000 km på telleren!

Denne fine og originale 280 SE har vi faktisk eid 2 ganger. Solgt første gang i 2017 og tatt i innbytte igjen i 2018 på en enda finere Mercedes Benz Coupe. Da vi fikk den inn for andre gang bestemte vi oss for å gjøre denne så nære original som mulig. Lakken som var litt sliten og med noen nupper bestemte vi oss for å gjøre noe med.  Bilen har nå fått en profesjonell og kostbar hellakkering, innvendig shine, montering av nye hvitside dekk og teknisk gjennomgang. Bilen har kun hatt 2 eiere og er kun kjørt 110000 km. Komplett servicehefte medfølger. Hadde stått stille i en veteranbilsamling i 20 år før vi fikk tak i denne.

Litt historikk om denne bilen:

Startet sitt liv som ambassade bil i Sveits, importert til Norge juni 1969 av Cederwall Larsen & Patt as i Sognsveien i Oslo. Solgt til en rikmannsfrue i Horten som hadde bilen til 1975. I perioden 1975 – 1997 gikk denne som direksjonsbil for firma Wiik & Braarud i Horten. Solgt til en samler i 1997 som hadde den til 2014 uten å registrere bilen. Vi fikk tak i denne i 2017. Bilen har ikke vært registrert på 20 år.

Bilens originale registreringsnr er Z-56501 og nåværende registreringsnummer er KZ 20505

Bilen har fått en kostbar hellakkering og gjennomgang karosserimessig  de siste 2 månedene!

Historien om W108
Mercedes-Benz W108 ble premierevist på Frankfurt Auto Show i 1965. Det opprinnelige modell utvalget besto av tre W108: 250S, 250SE og 300SE, samt en eneste W109, 300SEL. Motorer i den nye bilen ble overført fra forrige generasjon, men med større slagvolum. 250S var innstegsnivået og utstyrt med en 2496 cm³ rekkesekser, M108-motor, med to doble forgassere, og  leverte 130 bhp (97 kW) ved 5400 rpm med en akselerasjon fra o- 100 km / t på 13 sekunder (14 med automatisk girkasse) og ga en topphastighet på 182 km / t .  250SE hadde en identisk rekkesekser, men med innsprøytning ble ytelsen forbedret til 150 bhp (112 kW) ved 5500 rpm, noe som reduserte 0-100 akselerasjon med ett sekund og økte topphastighet med 11 km / t  for både manuelle og automatiske versjoner.
Både 300SE og 300SEL kom med M189 2996 cm³-motoren, opprinnelig utviklet for 300 Adenauer. Den hadde en moderne innsprøytning som justeres automatisk etter gasspedaltrykk, motorhastighet, atmosfærisk trykk og kjølevannstemperatur, for å levere riktig blanding avhengig av kjøreforhold. Ytelsen var 170 bhp (127 kW) ved 5400 omdr./min. Med en toppfart på 200 km / t (195 km / t med automatisk girkasse) og 0- 100 km / t på 12 sekunder. Sylindervolumet til Mercedes-motoren på 3 liter var uendret fra 1951. Fra 1965 til 1967 ble færre enn 3.000 W109 produsert. Imidlertid ble rundt 130 000 av de mindre kraftige 250 S / SE-modellene bygget i løpet av de to første årene av W108 / W109-produksjonen.

Vinteren 1967/1968 lanserte Daimler  sin nye generasjon familiekjøretøy, populært kalt -8. Betegnelsene var  W114 og W115, og ble bygget på et nytt chassis, men de eksisterende modellene  av W108 fikk en oppgradering med en ny motor på 2778 cc.

W108  fikk nå betegnelsene 280S og 280SE, og produksjonen startet i november 1967. Disse erstattet 250s, 250se og 300se, men produksjon av eksport modeller av 250S  fortsatte fram til mars 1969.  W109, 300SEL ble endelig pensjonert med sin gamle M189 motor. I januar 1968 ble modellutvalget utvidet med en lang versjon, 280SEL. Bilen hadde lengre akselavstand enn W109, men manglet luftfjæring og andre funksjoner som 300SEL hadde. Dermed forsvant koden W109 og alle ble heretter betegnet som W108.

To-dørs coupene og cabrioletene er ofte kalt for W111 og W112.
Ytelsen på bilene ble forbedret. 280S hadde to forgassere og produsert 140 hk (100 kW)  Med bensininnsprøytning leverte motoren 160 hk (120 kW), og fikk en ny innsprøytningspumpe som ikke ble påvirket av temperatur eller høyde.  Utførelsene av de 280SE, 280SEL og 300SEL var alle identiske, med en topphastighet på 190 km / t (185 på selv) og en 0-100 akselerasjon på 10,5 sekunder.

Selv om mange kritikere har beskrevet bilen som en “fintail uten fintails”,  var bilen en fantastisk suksess. Hovedsakelig på grunn av sine enkle og firkantede former. Men W108 er mest kjent  for sin pålitelighet og holdbarhet, og et bevis på utmerket tysk ingeniørkunst . Mange omtaler W108 og W109 som de siste virkelige S-klassene. Den ble etterfulgt av W116, men det får bli en historie til en annen gang.

Er du interessert i denne eller andre biler vi har for salg, ta kontakt med oss:

Classic Garage as
Slettaveien 17, 1555 Son
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@sonbb.no