Pininfarina – 90 år med italiensk designhistorie!

Den 22. mai 1928 etablerte Battista “Pinin” Farina Carrozzeria Pinin Farina i Torino. Selskapet ble etablert for å bygge spesielle karosserier for individuelle kunder og i små produksjonserier. Corso Trapani-fabrikken hadde 150 ansatte og et produksjonslokale 9250 kvadratmeter.  På Paris Motor Show viste Pinin Farina Lancia, Alfa Romeo, Isotta-Fraschini og Fiat-biler. Lancia Dilambda, den første offisielle Pinin Farina spesial, dukket opp på 1931 Concours d’Elegance på Villa d’Este. Hans første produkter på 1930-tallet inkluderte Hispano Suiza Coupé og Fiat 518 Ardita. I trettiårene var bilen med spesialkarosserier en gode som var forbeholdt  en mindre elite.  En av de tidlige annonsene sier: “Luksus og store luksusbiler”. Biler myntet på  diplomater, maharajaer og til og med noen Midtøsten Sheiker,  for skuespillere og flere utlendinger enn italienere. Pinin skrev: “I september solgte jeg en Dilambda Spider Cabriolet til Queen of Romania, jeg begynner å få noen adelige blant mine kunder”

Pinin hadde sansen for modernisme og aerodynamikk. Etter hans syn var det den mest naturlige måten å løse  identiteten på sine biler. Aerodynamikk,  var etter Pinins synspunkter en “form for fart”. På 1935 Milan Motor Show viste Pinin Alfa Romeo 6C Pescara Coupé Aerodinamico. Ett år senere, Lancia Astura Cabriolet tipo Bocca, en liten serie med strømlinjeformede cabrioleter. Deretter ble Lancia Aprilia Aerodinamica bygget, en revolusjonerende berlinetta hvor en forbausende lav Cx-verdi på bare 0,40 ble oppnådd. Aerodynamikk  hadde nå blitt en reell effektivitetsstandard.

Ødelagt av andre verdenskrig startet Carrozzeria Pinin Farina produksjonen med Lancia Aprilia Bilux. Italia, et beseiret land, ble utelukket fra å delta i Paris Motor Show. Pinin og sønnen Sergio satte seg i bilene og kjørte fra Torino til Frankrike.  De kjørte to nye biler, en Alfa Romeo 6C 2500 S og en Lancia Aprilia cabriolet. Da de nådde Grand Palais i Paris parkerte de de to bilene foran inngangen til motorshowet, hvor alle som gikk inn og ut, kunne se og beundre dem. Den neste morgenen var de igjen på plass og slik fortsatte det til utstillingen  lukket.  Det var en stor suksess, kommentert av den franske pressen. Den internasjonale berømmelsen og suksessen til Pinin Farinas karosseriverksted vokste fra det øyeblikket og med økende styrke fra de tidlige femtiårene og fremover. Pinin Farina designet Cisitalia 202, den første bilen i verden som blir vist permanent i et museum for moderne kunst, nemlig MoMA i New York, som ” en av de åtte mest fremragende bilene i vår tid”.   Cisitalia ble bygget på et rørchassis og produsert i begrenset serie med aluminiumskarosseri sveiset til et skjelett av stål. Dens design markerte et avgjørende vendepunkt for italiensk design. Pinin utalte en gang: “Jeg visste at de gamle stilene var ute. Biler måtte også ha rene, glatte, essensielle linjer. Det var en modell som plutselig rømte fra hendene mine, ikke mitt liv.”

Ferrari og Pinin?  Det var som å sette opp to Prima Donna i samme opera. Det var den generelle oppfatningen  rundt bilmiljøet i 50 årene. Men fra Pinin og Enzo Ferrari møttes, har deres samarbeide definert noen av de vakreste bilene som er bygget i et  forhold som nå har vart i omtrent 60 år. Det første møtet mellom disse 2 tilbake i 1951, var ikke uten “prima donna fakter”. Ferrari visste Pinin ønsker å møte ham og inviterte ham til Modena. Svaret var: ” Jeg er veldig villig til å møte ham, men jeg vil heller at han komner først til Torino”. Han ble informert om at Ferrari sjelden forlot Maranello. Forhandlingen syntes å ha en grunn til å stoppe. Men sønnen Sergio fant løsningen: et møte på nøytralt grunnlag. Til slutt møttes de til slutt på en restaurant i Tortona, halvveis mellom Torino og Modena. Pinin ga Sergio  ansvaret for å designe alle karosserier for Ferrari og opprettholdelse av  kontakten mellom de to selskapene og deres respektive tekniske kontorer. I 1951 så Ferrari 212 lyset og ble etterfulgt, i 1954, av 250 GT

I en alder av 68 overlot Pinin firmaet til sønnen Sergio og svigersønnen Renzo Carli. Den italienske republikkens president Gronchi godkjente forandringen av familienavnet. 6. juni 1961 ble etternavnet og firmanavnet endret fra Farina til Pininfarina. På 1963 Paris Motor Show debuterte Chevrolet Corvette Rondine med løsninger fra Fiat 124 Sport Spiders bakende. På showet Turin Motor Show, ble Pininfarina Sigma vist, et karosseri med 14 tekniske sikkerhetsløsninger, hvorav 8 kom til å bli brukt i produksjonen av biler i fremtiden.
Den 3. april 1966 døde Battista Pininfarina i Lausanne, og Sergio Pininfarina ble ansvarlig for Pininfarina. Ingenting ble tilsynelatende endret, hvis vi vurderer kvaliteten på etterfølgeres designarbeide, da grunnleggeren forlot scenen. Pininfarinas design fortsatte å være resultatet av en enestående balanse mellom en blanding av forskjellige kvaliteter, som designfølsomhet, smak, teknisk forskning og innovasjon. Dette kallet ledet, fremdeles i 1966, til innvielsen av studie- og forskningssenteret i Grugliasco. Så Pininfarina bidro til å definere designprosjekter hvor de var involvert i alle aspekter av produktet, ikke bare designet. De hadde kapasiteten til å gjennomføre samarbeidet med sine kunder, som har vart i flere tiår, og som har gitt opphav til utallige modeller.

Helt fra fabrikkens spede begynnelse og fra det solide rykte som er oppnådd gjennom 90 års  historie, har Pininfarina bekreftet sin rolle som  et av de beste italiensk designstudio i verden. Dagens aktiviteter er fokusert på bildesign, produktutvikling, testing og  prototypekonstruksjoner. I tillegg produksjon av svært små serier eller eksklusive biler av høy kvalitet.

Har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss.  Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig.  Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere utstilt.

Classic Garage as
Slettaveien 17, 1555 Son
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@sonbb.no

Spennende Pininfarina Lancia hos Classic Garage as

Vi har en sjelden 1971 Lancia Flavia 2000 Coupe til salgs hos oss akkurat nå! Siste Lancia før Fiat overtok. Dette er en sjeldenhet som stiger raskt i pris.

Av |2019-05-07T09:56:56+02:0017. mai 2019|Kategorier: Nyheter|
Denne nettsiden bruker informasjonskapsler og tredjepartstjenester. Ved å klikke OK godtar du dette. Mer informasjon! Ok

Informasjonskapsler

Informasjonskapsler er små tekst filer som lagres på de besøkendes maskin. Den brukes til å lagre informasjon om hvordan du bruker nettsidene, samt til å lagre innstillinger for enkelte funksjoner på nettsiden. Informasjonskapsler brukes også til å lage statistikk slik at eieren av nettsiden kan se hvor mange besøk som er gjort, og hva folk er mest interessert i. På denne nettsiden brukes Google Analytics sin statistikk funksjonalitet. Det er mulig å stenge av slike "cookies" i dine innstillinger, men det kan medføre at nettsiden ikke fungerer helt slik du ønsker.

Google Analytics

Brukes for statistikk for nettsiden. Det samles inn en rekke informasjon for å få vite så mye som mulig om hvordan siden brukes. Når vi sier så mye som mulig informasjon samles inn, så er det en selvfølge at dette er innenfor loven.

Personvernerklæring

Les vår personvernerklæring her!