Renault 4CV – med Mille Miglia historie fra 1993 og 1994

Vi har fått en sjelden Renault 4CV med Gordini motor og Mille Miglia historie til salgs. Måtte grave litt godt i lommeboken for å sikre oss dette klenodiet.

Denne 1955 Renault Mille Miglia har en interessant historie. Starter livet som en dagligbil Frankrike. Den har klistremerker som dateres fra den tiden (Bevis for forsikring og en bilklubb de l’Ouest-klistremerke på frontvinduet). Vi vet lite om den tidlige historien, men tilstanden og kilometerstand viser at dette har vært en verdsatt bil. Fra å være en vennlig familievogn ble det til en fullblåst road racer. Den forrige eieren (fra 1991) ønsket å delta i re-enactment av Mille Miglia. For å kunne delta er det både dyrt og du trenger riktig bil.   Mille Miglia er et veldig hardt løp. Den ekte 1000 Miglia som fant sted fra 1927 til 1957 dikterer reglene. Hvis du vil melde deg på løp, må bilen være eldre enn 1957-modellen, og den samme modellen som tidligere kjørt der. En registro garanterer bilens kvalifikasjon for den moderne omorganisering av løpet, som foregår hvert år i mai måned.   Denne typen bil deltok og konkurrerte i 1956 Mille Miglia med Jean Rédéle (som opprettet det kjente merket Alpine i 1955) og medfører Louis Pons.

Denne bilen ble tidlig på nittitallet bygget som en hyllest til Rédéle-bilen. Både blå og lik 1955/56 modellene. For å kunne takle det harde løp, ble motoren forandret til en Gordini-motor, som gjenoppbygget og tunet. Gordini-motoren på 850 cc har en 30/32 Weber-forgasser, en sportkammeraksel, en spesiell manifold / header og sportseksport (Bygg av eksosguru Jack “The pipe” Stenslet) og modifisert innløpsrør. Dette bringer den opprinnelige kraften opp fra 21 BHP ved 4.100 o / min til over 45 BHP ved ca. 5500 o / min. Dette er over dobbelt effekt. Motoren er veldig sterk på alle turtallsområder og lyden er veldig bra.

Ytterligere forberinger  er  en turteller fra Lucas i instrumentbrettet, slik at motoren ikke blir oververvet. Sportstøtdemper i alle hjørner, en ny 4-trinns girkasse, New Dauphine 4,5 x15 hjul med klassiske Barum 155×15 klassiske dekk, skivebremser i alle hjørner og mer komfortable Corbau GT sportsseter (syttitallet) for sjåførens og navigatørens komfort. Den forrige eieren er dessverre død, så papirer som dokumenterer endringene, har ennå ikke blitt funnet. Vi har bilder av da den konkurrerte i Mille Miglia.

Bilen ble importert til Norge i 1992, og ble kjørt i Mille Miglia Storica i 1993 og 1994. Km i dag er 77493 (Ca 48433 miles).

Bilen har levd et stille liv i en garasje i 24 år, før vi via en mellommann fikk kjøpe bilen fra eierens datter i 2018. Det var i veldig god stand, men trengte en lett mekanisk restaurering.

Arbeid som er utført 2018

Bensinsystemet rengjort (inkludert tanken) og slanger endret Ny drivstoffpumpe og nye klemmer Endret til en brukt twin choke Weber 30/32 forgasser og justert den Tilpasset KN luftfilter Smurt fjæring og forstilling Nye plugger, ledninger, kondensator, stifter og fordelerlokk / rotor Justert tenningen Rengjøring , lakkrens og polering av hele bilen Rengjort interiøret Montert gule Carello ekstralys for nattkjøring Bremseservice

Bremser og fjæring er i utmerket stand. Det er knapt noen slitasje på disse i det hele tatt. Bilen kjører fint og reagerer raskt på styringen.

Karosseriet er i veldig god stand. Det er ingen synlig rust under eller over, bortsett fra et lite hull på forsiden av reservehjulet (mindre enn en krone). Lakken har en fin vintage følelse og riktig glans. Bilen er omlakkert, men det må ha vært gjort for minst 25 år siden. Selvfølgelig er det noen små tegn på bruk. Høyre bakskjerm har blitt lakkert senere (viser litt mer glans enn resten av lakken). Det er noen små bruksmerker, men bilen har en herlig patina.. Krom er for det meste bra, men støtfangerne har noen små rustangrep. Under bakskjermene (med original maling) har noen maling falt av. Dette viser skinnende metall. Vi har ikke gjort noe med dette for å vise hvilken rustfri og god stand karosseriet er i. Undersiden er i meget god og rustfri tilstand uten bulker etter steiner eller lignende.

Her har du muligheten for å skaffe en artig og spennende Challenge bil som har Mille Miglia historie fra deltagelse i 1993 og 1994.

Vi er usikre på verdien på denne, men antar at prisen på en slik autentisk challenge bil på det europeiske markedet vil ligge på EUR 20000-30000. Bilen blir også annonsert internasjonalt.

Vi har satt norsk pris til 169.000,-  som vi anser som et gunstig kjøp. Tar gjerne en hyggelig samtale med seriøse spekulanter.

Kontakt Dag Oppegaard på tlf 64 95 99 30 eller 900 33100. Jeg nås også på epost: dag@sonbb.no

Foto: C. Lundem