Her er noen av våre tanker om dagens klassiker marked!

Volvo 164 – SOLGT

1984 C4 Coupe – SOLGT

MGB Roadster – SOLGT

TVR Tasmin – SOLGT

Mercedes Benz EVO kopi – SOLGT

1963 Mercedes Benz 220 S – TIL SALGS

Renault Alpine A 310 – SOLGT

Mercedes Benz 280 CE – SOLGT

Triumph TR 4 A IRS – SOLGT

Jaguar XK 150 – SOLGT

1976 Alfa Romeo Alfetta GT – TIL SALGS

1971 Corvette C3- original – TIL SALGS

Pontiac Trans Am – SOLGT

BMW 635 CSI – SOLGT

1947 Packard Super Clipper – TIL SALGS

1979 Avanti II – TIL SALGS

1970 Corvette Conv. – SOLGT

1968 Mercedes Benz 280 SE – TIL SALGS

Morgan +8 Works prototype – TIL SALGS

1967 VW 1500 – SOLGT

1973 Alfa Romeo Berlina – SOLGT

1972 Cadillac Fleetwood Estate Wagon – TIL SALGS

Porsche 944 – TIL SALGS

Har du en fin klassiker du vil selge, eller drømmer om å finne en! Ta kontakt med oss. Vi har et stort kontaktnett i USA og Europa og tar gjerne hjem drømmebilen på bestilling. Akkurat nå realiserer vi 2 nye drømmer og en 2008 Shelby GT 500 og en 2010 Camaro SS er midt i Atlanterhavet på vei hjem.

Vårt skråblikk på det klassiske bilmarkedet!

Hvilke klassiske biler blir samleobjekter og gode investeringsobjekter i framtiden?

Er dette som å spå i krystallkulen eller finnes de der ute og går under “radaren”? Når vi driver med klassiske biler til daglig og følger markedene ut- og innland har vi gjort oss selv noen refleksjoner. Det er imidlertid “øye som ser”, og noen vil sikkert være uenig i våre vurderinger og det er sikkert flere biler vi skulle hatt med.

De fleste entusiaster har nok noen historier om bilen man kunne få kjøpt eller skulle ha beholdt, når man i dag ser 10-20 år tilbake i tid. Slik er det også med oss og det henger en pen samling med bilder på veggen av bilen man aldri skulle ha solgt.  Der henger både bilde av en 1968 Shelby GT 500, en 1955 Corvette C1 og en 1953 Buick Skylark Convertible. Alle biler som i dag hver for seg er verdt millionen, men som det var vanskelig å få noen hundre tusen ut av for 10-20 år siden. Verst er kanskje Shelby’en som var en helt original bil og som det var umulig å få 300.000,- for på begynnelsen av 2000-tallet. Ble eksportert til Sverige og angret samme dag bilen forlot garasjen.

Det samme gjelder kanskje biler man skulle ha kjøpt.  Etter å ha reist på markeder og utstillinger i over 30 år både i Europa og USA er det klart man skulle ha slått til på noen biler man har støtt på og fått tilbud om. En som umiddelbart dukker opp er en 1959 Mercedes Benz 220S Convertible i fin stand som vi  kunne få kjøpt for $5000,- på vår første tur til Hershey markedet i 1986. En annen som av og til dukker opp var en Dual Ghia til 35000,- dollar og en sjelden 1925 McFarlan.

For ikke å snakke om Mercedes Benz 190 SL! På nittitallet drev jeg med en 1964 230 SL Pagode som vi restaurerte fra bunnen av. En spennende og morsom sportsbil. Vi var flere som var opptatte av disse, men 190 SL var vi ikke spesielt interessert i. Kjedelig bil med 4 sylindret motor, vond og sitte i og gikk dårlig. Disse kunne lett kjøpes for 100-150.000,- kroner. Men hva har skjedd i dag? Storebror 300 SL Goldwing og Roadster har gått “sky-high” og er i dag uoppnåelig for de aller fleste. 190 SL ble da alternativet man kunne sikte etter og disse har de siste årene steget kraftig og har for lengst passert millionen for fine eksemplarer.
I forhold til 190SL kan man kanskje i dag si at Pagodene fra 1963-71 er undervurderte klassikere selv om du også må gi 500.000,- pluss for et fint eksemplar.

Finnes det i dag lignende eksempler?

1968-1971 Mercedes Benz 280 SE Coupe

Er man Mercedes Benz entusiast er kanskje en klassisk 280 SE Coupe bilen man skal handle akkurat nå. Ble for ca ett år siden kåret til den mest undervurderte klassiker av Classic Cars i England. Entusiastene har vært opptatt av modellene med V-8, dvs. 3,5 liter. Fine eksemplarer har også her passert millionen med godt mål, men er en med 2 sylindre mindre verdt bare en tredjedel? Nei, absolutt ikke og i dag kan fine eksempler plukkes opp for 300-500.000,- kroner. Produsert i små serier og den siste virkelige S-klasse som delvis var håndbygd og fremdeles hadde riktig treverk. Vi solgte en ifjor, som vi kanskje heller skulle restaurert og satt til side noen år.

Andre Mercedeser det kan være verdt å vurdere er W107. Mercedes Benz SL fra 1971. Se etter europamodeller og gjerne 350SL fra de første årene. Kjøp så fint eksempar du har råd til. Disse er “billige” nå og vil garantert stige i pris.

Porsche 924, 944 og 928

Porsche er egentlig en bil vi holder fingerne litt unna. Porsche 911 er i dag kanskje en av de mest overvurderte bilene sett med våre øyne. Tatt i betraktning mengden som er bygd, over 1 million, anser vi de aller fleste 911’ene som overpriset i dagens marked. Det er alltid mulig å få tak i en om du ønsker dette. Besøker du for eksempel Tecno Classica i Essen i påsken garanterer vi at du finner minst 500 Porsche 911  blant de 2500 bilene som er til salgs. Om klassiker markedet stagnerer er dette antagelig en av de første som vil få et stort prisfall som følge av tilgjengeligheten og antallet bygd.

Men det finnes andre Porsche alternativer. 924, 944 og 928 kan du i dag plukke opp fra ca 100.000,-, kanskje også rimeligere for eksemplarer som trenger litt arbeidet. Dette må i dag være undervurderte modeller som kan vise seg å bli en god framtidig investering. At en prisoppgang er nært forestående kan man se på spesialutgavene både av 924 og 944 som den seneste tiden har steget raskt i pris.

Corvette C4 1984-1996 – “most bang for the bucks”

Er du ute etter en rimelig sportsbil i prisklassen 100-200.000,- er det ikke lett å komme unna Corvette C4. Prisene er i dag helt i bånn og ser vi på forgjengeren C3 og prisene der er tiden inne nå til å skaffe seg en. Rimelig greie kjøreegenskaper med herlig V-8 og kanskje automatgir. Bedre sommerbil i den prisklassen skal du lete lenge etter og høyst sannsynlig vil prisene stige. Her får du nå mye moro for pengene. En variant som har gått “under radaren” men som det ikke finnes mange av her hjemme er ZR-1. Bygd ved hjelp av Lotus med V-8 på opptil 405 hk og 32 ventiler. Noen få har vært tilsalgs her hjemme i prisklassen rundt 300.000,- kroner som gjenspeiler dagens priser i USA på $25-30000,- . Finner du en slik har du garantert et godt investeringsobjekt og mye moro.

Engelske sportsbiler fra 60-70 tallet

Engelske sportsbiler som MGA, MGB og Triumps TR serier finnes det flust av, også i Norge. Vårt hjemmelige marked for disse “henger litt etter” og det er mulig å finne fine eksenplarer for mellom 100-200.000,- kroner. Ser vi mot England og Europa er prisene vesentlig høyere. En av de vi mener er undervurderte er Triumph TR6. Mye mer sportsbil enn en MGB med 6-sylindret motor og sofistikert hjuloppheng. En virkelig overkommelig sportsbil med mye kjøreglede. Prismessig kan du finne disse i samme prisklasse som en MGB.  Andre undervurderte engelskmenn som man i dag fremdeles kan skaffe seg for en rimelig penge er MG Midget, Triumph Spitfire, MGB GT, Sunbeam Alpine med flere. Kanskje ikke så vanlige som MGB, men de finnes der ute.

Sjarmerende italienere

Fra Italia har det kommet mye spennende. Kvaliteten var ikke all verden på 60-70 tallet og rustbeskyttelse var ett ord på italiensk som ennå ikke var påfunnet.
Designmessig var imidlertid italienerne i en særklasse med bildesignere som Bertone, Pininfarina, Ghia, Frua med flere. De fleste Ferrari og Lamborgini er for lengst “long gone” for de aller fleste, men mange andre italienere som Fiat og Alfa Romeo er fremdeles oppnåelig og mulig å finne. Også her har de mest attraktive steget kraftig i pris de siste årene, men leter du litt finnes de.
En vi har merket oss, som det går an å kjøpe for 20-50.000,- er Fiat 600. Den italienske folkebilen som er litt større enn 500. Fiat 500 ser ut til å ha stabilisert seg på ca. 100.000,- kr, Fiat 600 får du for halvparten.

Franske hverdagsbiler

De senere årene har vi blitt mer og mer interessert i hverdagsbiler som man sjelden lengre ser. Franskmennene hadde på 60-70 tallet mange spesielle hverdagsbiler hvor kanskje Citroen DS er i en særklasse. Langt foran sin tid og har bestandig hatt sin trofaste tilhengerskare. I dag er prisene på fine DS raskt stigende i det internasjonale markedet, men Frankrike hadde også en rekke andre hverdagsbiler som Peugeot 204, 304 og 404 og Renault 4, 5, 6, 8 og 10. Ikke mange å se langs veien lenger, men også disse finnes der ute. Her kan du fremdeles gjøre et godt kjøp på et fint eksemplar for under 50.000,- kr

Hva med japanerne?

Japanske biler har ikke riktig blitt anerkjente klassikere med noen hederlige unntak. Toyota 2000 GT og Datsun 240Z og 260Z har rukket å bli samlerobjekter sammen med noen Mazda med wankel-motor. Men hva med resten? Toyota Crown har alltid hatt sin trofaste tilhengerskare og de begynner alle å bli sjeldne. Tidlige småbiler fra Datsun og Honda ser man av og til tilsalgs og kanskje tiden er inne for å sette en slik til side. Fra min barndom husker jeg det gikk mange PMC Gloria som taxi, kan ikke huske når jeg så en slik sist. Fra amerikanske tidsskrifter kan man lese om noen japanere det nå er på tide å samle. Tidlige utgaver av Toyota Supra og Celica er blandt disse sammen med Mazda RX7. MX5 kan kanskje også bli en fremtidig klassiker. Uansett er dette en liten artig bil som i dag kan kjøpes for små summer.

Mercury Cougar – en av de mest undervurderte amerikanerne

Mercury Cougar var egentlig en luksus Ford Mustang og ble bygget på samme plattform i de to første generasjonene. Motorvalget var like stort, men Cougar hadde et luksuspreg og var bedre bygd. I dag kan disse kjøpes for halvparten av en Mustang, noe som må være et “bargin”!  Finner du en XR-7 utgave har du virkelig gjort et scoop. Om prisene vil stige like mye som Mustang modellene er usikkert, men Cougar er allikevel et meget godt amerikanerkjøp.

Dagens mest overvurderte biler!

Dagens mest overvurderte biler må utvilsomt være VW Boble,  VW Transporter og Ford Escort Mk I og II. Enkle hverdagsbiler produsert i mange millioner.  Når vi leser at T1 transportere er solgt for over millionen og tidlige bobler for det samme er det lett å bli skremt. I utgangspunktet svært enkle og triste biler, men som alle har et forhold til. Her hjemme ser vi at noen selgere ønsker seg flere hundre tusen for en gammel skapbil og fantasisummer for prosjekter av VW Boble. Et annet fenomen er Ford Escort Mk I og MK II.  En ting er en original RS 2000, men ombygde 1100 og 1300 vil uansett aldri være noe annet enn akkurat det, en ombygd enkel familiebil. Mulig vi tar feil, men dette må være overvurderte klassikere hvor markedet fort kan være mettet. Det finnes alltid en til å få tak i.

Noen av våre favoritter!

Vi er egentlig altetende når det kommer til klassiske biler, fra de helt gamle til gårsdagens hverdagsbiler. Noen skiller seg allikevel  ut. Vi er svake for BMW og Mercedes Benz Coupe modeller, amerikansk muskelbiler og franske og italienske med deres sjarme. Vi søker konstant etter gode eksemplarer og spennende biler å tilby våre kunder. Originalitet og tilstand spiller en stor rolle for oss, og er det vi ønsker å tilby våre kunder. Har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss.  Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig.  Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere utstilt.

Classic Garage as
Slettaveien 17, 1555 Son
Kontakt Dag Oppegaard på tlf 90033100 eller dag@sonbb.no