Historien om Volvo P1800
Original, hel og sjelden P1800 ES av aller siste årgang!
Historien til P1800 Jensen, 1800S, 1800E og 1800ES starter i 1953 med P1900, en cabriolet som var laget av glassfiber. Under sin reise til USA i 1953 la Gabrielsson merke til at europeiske sportsbiler var veldig populære i USA, spesielt på østkysten og California. Gabrielsson besøkte selskapet Glasspar for å snakke om en ny sportsbil. Glasspar var et selskap som laget glassfiberkarosserier for båter og biler, som bl.a. Chevrolet Corvette. Gabrielsson ba Glasspar om å utvikle en ny sportsbil på et PV444-chassis, med den nye B14B 70 hk-motoren. Designtegningene ble faktisk fullført før Gabriellson forlot USA. Han mente Volvo trengte en sportsbil for å øke salget av PV.
På slutten av 1953 hadde Glasspar to prototyper, designet av Bill Tritt, en cabriolet og en coupé. Bilen fikk navnet Volvo P1900, også kjent som Volvo Sport. Coupéen hadde en tung front med en stor grill, men den øvre delen av bilen stemte egentlig ikke overens med resten av bilen. Den åpne bilen var bedre, fronten var bedre, og hadde mindre avrundet frontrute og finere detaljer. Volvo bestemte seg for å la Glasspar bygge tre prototyper som skulle transporteres til Sverige for testkjøring. Planen var å bygge 300 biler per år.
Da prøvekjøringen var ferdig startet produksjonen i 1956. P1900 fikk noen modifikasjoner, frontruten var litt mer buet og bilen fikk sveivbare sideruter og var også utstyrt med en nedfellbar topp. I mars 1956 tok Helmer Petterson og Pelle Nystrøm en P1900 for testkjøring til Nord-Afrika, en biltur på 16.000 km. Dessverre hadde bilen flere problemer og større problemer enn de forventet. Chassiset var for fleksibelt og svakt, dørene åpnet og lukket dårlig og på noen deler begynte glassfiberen å sprekke. Da Petterson fortalte Engellau, som erstattet Gabrielsson som visepresident, stoppet produksjonen av P1900. Det ble bare produsert 70 P1900, 3 prototyper og 67 produksjonsmodeller.
En av disse fant veien til Norge for 20-25 år siden og ble kjøpt inn på Hershey markedet i USA. Om den fremdeles befinner seg i Norge er jeg usikker på.
Volvo P1900 eller Volvo Sport
Historien om Volvo P1800
Helmer Petterson kunne ikke få ideen om en sportsbil ut av hodet. Han overbeviste ledelsen Volvo om at de virkelig burde utvikle en bil som var perfekt for eksportmarkedet. I mellomtiden ble sønnen Pelle uteksaminert ved designstudiene i USA og flyttet til Italia for å jobbe for Frua i 1957. Volvo ble enige om å utvikle en bil hos en italiensk chassisbygger fordi ideen om en italiensk designet bil skulle øke salget av bilen. Det var heller ingen kapasitet hos Volvo selv til å produsere bilen, så bilen skulle produseres andre steder. Petterson henvendte seg til Frua og sa til sønnen Pelle at «dette ville være en flott mulighet for ham».
Utviklingen og prototyper av P 1800!
Da modellen ble godkjent, var det en ny utfordring. Hvem skulle produsere bilen? Helmer Petterson tok P958-X1 til Tyskland og besøkte Karmann. Volvo og Karmann ble nesten enige om å begynne å produsere, men Karmann fikk ikke lov til å produsere bilen fordi konkurrenten til Volvos nye sportsbil ble produsert på Karmann, Volkswagen Karmann Ghia. Volvo kontaktet også NSU, Hanomag og Drautz, men mente at disse produsentene ikke kunne oppfylle forventningene Volvo hadde. I mellomtiden ble den europeiske frihandelsavtalen innledet, og det var veldig attraktivt å involvere et britisk selskap fordi Sverige og Storbritannia hadde den gjensidige fordelen med begrensede tollsatser, avgifter og byttehandel. Volvo dro til Jensen for å snakke om en mulig produksjon av den nye sportsbilen hos Jensen i West-Bromwich, England.
Jensen trengte sårt et nytt stort oppdrag da Jensen’s økonomi ikke var den sterkeste. Men Jensen hadde ikke kapasitet til å produsere hele karosseriet til bilen. Pressed Steel Fisher, den største karosseriprodusenten i Storbritannia, utenfor Linwood i Skottland, ble bedt om å levere karosseriet til den nye Volvoen. Et fin samarbeid mellom Jensen og Pressed Steel kom igang, og Jensen signerte en avtale med Volvo om å bygge 10.000 biler.
Den nye bilen, Volvo P1800, ble presentert for pressen i 1959 gjennom noen bilder, og ble presentert offentlig på Bruxelles Autosalon i Brussel i 1960. Bilen som ble presentert i Brussel var P958-X2 (den andre prototype). Den endelige produksjonsbilen hadde noen flere modifikasjoner, støtfangerne ble byttet, eksosen ble skiftet og V på grillen forsvant.
Dessverre tok det omtrent ett år før P1800 nådde markedet på grunn av oppstartsproblemer. Men endelig i mai 1961 ble den første P1800 produsert på Jensen fabrikken.
Pressen var veldig positive til P1800 fordi den kjører bra og var veldig billig sammenlignet med andre sportsbiler. Men P1800 var egentlig ikke en sportsbil, men mer som en Gran Turismo (GT), en coupé som tillot deg å kjøre store avstander uten problemer eller føle seg utslitt etterpå.
P1800 Jensen
Historien om Volvo 1800S
Men forsinkelsene var ikke det eneste problemet. Da de første P1800-ene var ferdige, var det også flere kvalitetsproblemer. Men Jensen led også med dårlige karosserier laget av Pressed Steel. Men den dårlige lakkeringen, noen ganger til og med uten grunning, var det mest bekymringsfulle problemet. Etter et år (1962) var problemene fortsatt der, så Volvo sendte flere medarbeidere for å se på produksjonen. Men selv det løste ikke problemene, og Volvo bygde en ny fabrikk, og produksjonen av P1800 ble flyttet fra Jensen til Lundby i Sverige.
Jensen hadde en kontrakt på 10.000 P1800, men bygde bare 6000 av dem. Volvo betalte Jensen en kompensasjon. Pressed Steel fikk fortsette å produsere karosseriet, fordi Volvo ikke klarte å finne en ny karosseriprodusent. Med noen modifikasjoner som hjulkapsler, emblemer og noen innvendige endringer, ble bilen omdøpt til 1800 S (med S stående for Sverige). De fleste kaller 1800 S Volvo P1800S.
Flere design studier av det som skulle bli P1800 ES
Historien om Volvo 1800E
I 1968 ble Pressed Steel overtatt av Rootes Group. Det tillot at Volvo kunne bryte forbindelsen med Pressed Steel. Volvo flyttet verktøyene og produksjonen fra Linwood til Sverige vinteren 1968/1969. I tredje kvartal av 1969 var Volvo klar til å produsere en svensk P1800.
I august 1969 introduserte Volvo B20E-motoren. Basert på B20-motoren som også ble brukt i Amazon, men nå med et elektrisk innsprøytningssystem laget av Bosch, D-Jetronic. Den nye motoren inkluderte også en ny kamaksel og noen andre mindre modifikasjoner. «E» i 1800 E står for «Einspritz», som betyr «elektronisk drivstoffinjeksjon». 1800E fikk også et dobbelt kretsbremsesystem, fire skivebremser, nye aluminiumsfelger og en ny grill. Ny var også BW35 automatisk girkasse som et alternativ.
Historien om Volvo 1800ES
I 1965 ble en P1800 fastback coupé presentert som ble designet av det italienske stylinghuset Fissore. Bilen ser bra ut, men Volvo så ikke fordelen med bilen ved siden av den vanlige P1800. Volvo designet også en fastback basert på P1800, men den nådde heller ikke produksjon. Men Volvo hadde en annen god idé: en sportsbil med mer innvendig plass. Volvo henvendte seg til Coggiola for å designe en P1800 Estate. Frua ble også bedt om å gjøre noe designarbeid.
«Vår» P1800 ES
Coggiola jobbet med et prosjekt som var basert på P1800, men med et helt nytt design og skulle være erstatning for P1800. Han presenterte Volvo 1800ESC på 1971 Autosalon i Paris. Bilen ble også kjent som “Volvo Viking”. Bilen delte mange komponenter med 1800E og 1800ES og ble godt mottatt av publikum og presse. Mange var ganske sikre på at dette var erstatningen for P1800-serien. Volvo Viking var utstyrt med en B20-motor, men det var plass nok under panseret til å passe inn i en V6-motor. Dessverre nådde Viking aldri produksjonen.
I mellomtiden jobbet Jan Wilsgaard med et design som bevarte det meste av P1800-linjene. Taket ble forlenget og de bakre sidevinduene ble veldig store. De bakre skjermene var de samme, og det ble montert et fint nytt bakrute som også var bakluken på bilen, Volvo 480, Volvo SCC og Volvo C30 fikk nesten samme design flere år senere. Den nye bilen ble godkjent umiddelbart av Volvos styremedlemmer og ble introdusert i 30. september 1971 og ble kalt 1800ES.
Men etter bare to år gikk bilen ut av produksjon. Det største eksportmarkedet, USA, hadde nye regler som gjorde det umulig å opprettholde det vakre designet. For å holde seg på det amerikanske markedet måtte bilen være utstyrt med store gummi støtfanger og noen andre mindre modifikasjoner som skulle gjøre 1800ES ekstremt stygg. Volvo bestemte seg for å avslutte produksjonen av 1800ES, og den siste P1800ES ble bygget 27. juni 1973.
Hos oss i Classic Garage as har vi vært så heldige å få tak en en original P1800ES av siste produksjonsår, 1973. Etter vår mening i den aller beste fargekombinasjonen, Isblå med lyst blått interiør. Som de fleste ES’ene startet denne også sitt liv i USA, men har beholdt sin orginalitet og er i meget fin stand. Flere av bildene i denne artikkelen av av bilen som nå er til salgs hos oss. Er du interessert i en fin P1800, ta gjerne kontakt.
Har du noe spennende til salgs ta gjerne kontakt med oss. Er du på utkikk etter en klassiker følg med på disse nettsidene, utvalget skifter stadig. Tar du turen innom oss finner du alltid et 20-talls klassikere utstilt.